loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 613 پنجشنبه 20 آبان 1389 نظرات (0)

يد در خدمت سلامتى بدن

يد يكى از عناصر كمياب است، به طورى كه از نظر فراوانى در پوسته زمين رتبه شصت و يكمين را در بين عناصر دارد. بدن انسان حاوى 20 تا 50 ميلى‏گرم يد مى‏باشد كه حدود 8 ميلى‏گرم آن در غده تيروئيد وجود دارد. از آنجايى كه غده تيروئيد تنها 2/0 درصد وزن بدن انسان را تشكيل مى‏دهد، بنابراين اين مقدار يد مى‏بايستى به صورت فشرده در غده مذكور جاى گرفته باشد. غده تيروئيد كه در جلو گردن قرار دارد، مسؤول ساخت هورمون حاوى يد به نام «تيروكسين» مى‏باشد.

اهميت عنصر «يد» به علت ضرورى بودن آن در ساخت هورمونهاى تيروئيد است كه براى رشد و تكامل و تنظيم سوخت و ساز مهره‏داران لازم هستند. در حقيقت يد تنها عنصر كميابى است كه در ساختمان يك هورمون به كار مى‏رود.

در اوايل قرن نوزدهم براى اولين بار وجود يد در بدن حيوانات نشان داده شد و در مطالعات بعدى ميزان آن در منابع غذايى و آب آشاميدنى تعيين گرديد. بالاخره دانشمندى به نام Chatin در مطالعات خود به اين نتيجه رسيد كه اگرچه اين عنصر به طور گسترده‏اى در طبيعت انتشار يافته است، ولى در بعضى از نواحى كه با شيوع موارد گواتر روبه‏رو هستند، ميزان يد در خاك آن مناطق نسبتا كم است. بدين ترتيب گواتر به عنوان يك بيمارى ناشى از كمبود يد پذيرفته شد. در ادامه تحقيقات، عنصر يد در تيروكسين (هورمون مترشحه از تيروئيد) كشف شد. يد به ميزان كمترى نيز در غدد بزاقى و معده وجود دارد. تمام سلولها داراى مقدار جزئى يد هستند. يد در محيط پراكنده است و بيشترين غلظت آن در آب اقيانوسها و مناطق ساحلى موجود است. يد موجود در منابع غذايى و آب آشاميدنى به سرعت از مجارى گوارشى جذب مى‏شود كه بيشتر به صورت يدور معدنى است. پس از جذب، بسته به ميزان فعاليت غده تيروئيد، تا 30 درصد آن به درون غده مزبور وارد مى‏شود. مابقى به وسيله كليه‏ها برداشته و از راه ادرار دفع مى‏شود. دفع يدى كه به وسيله تيروئيد به كار نرفته بدن را در مقابل تجمع در ديگر بافتها و بالنتيجه مسموميت ناشى از افزايش يد حفاظت مى‏نمايد.

با اندازه‏گيرى مقدار يد دفعى در ادرار مى‏توان به وضع يد بدن پى برد. بدين ترتيب كه وجود مقدار كم آن در ادرار بدين معنى است كه يد كمى جهت جذب شدن در دسترس بوده و وجود مقدار زياد يد نمايانگر مصرف كافى يا زيادى يد است. مقدار كمى يد نيز از راه عرق و مدفوع دفع مى‏گردد.

نقش يد در بدن

اين عنصر چنانكه گفته شد در ساختمان هورمونهاى تيروئيد به كار مى‏رود. به اين ترتيب اعمال مهمى را در بدن ايفا مى‏كند. به طور مثال، يد در سلامت سيستم عصبى نقش دارد و كمبودش سبب اختلال در سيستم عصبى مى‏گردد. اگر كمبود يد تا زمانى كه سيستم عصبى كامل نشده، وجود داشته باشد، كودك دچار عقب‏ماندگى ذهنى مى‏شود ولى اگر بعد از تكامل سيستم عصبى، كمبود يد ايجاد شود، اختلال كمتر است. چنانچه بين 6 تا 12 ماهگى نوزاد دچار كمبود يد باشد و به آن رسيدگى شود، اختلال برطرف مى‏شود. اما اگر در دوران جنينى، كمبود يد ايجاد شده باشد، قابل جبران نيست.

ديگر اينكه هورمونهاى تيروئيدى براى فعاليت طبيعى هورمون رشد مورد نياز هستند. رشد استخوانها و دندانها در كمبود يد مختل مى‏گردد.

هورمونهاى تيروئيد نسبت سوخت و ساز بدن، مصرف اكسيژن و توليد محصول حرارتى (دى‏اكسيد كربن) را افزايش مى‏دهند و در واقع سبب تحريك متابوليسم مى‏شوند. به همين علت است كه افراد دچار پركارى تيروئيد، داراى دماى بدن بالا بوده و بسيار لاغر مى‏شوند و به عكس افراد دچار كم‏كارى تيروئيد، مبتلا به چاقى مى‏گردند.

مقادير مناسبى از هورمونهاى تيروئيد سبب افزايش عمل پروتئين‏سازى مى‏شود. اگر مقدار هورمون كم شود، اين عمل دچار اختلال مى‏شود، بنابراين در كم‏كارى تيروئيد عضلات سست هستند.

كمبود يد

حدود 1 ميليارد نفر در سراسر دنيا در خطر كمبود يد قرار دارند. در اثر كمبود اوليه يا ثانويه يد، عوارض مختلفى ممكن است ظاهر شود، (كمبود اوليه به مفهوم كمبود آن در رژيم غذايى و كمبود ثانويه به معنى كمبود آن ناشى از ساير عوامل مى‏باشد) كه مهمترين آنها به شرح زير است:

1ـ گواتر ساده كه به واسطه كمبود غذايى يد و بيشتر به علت نقصان يا فقدان يد در آب و يا اراضى است كه با استفاده از آنها انواع غذاهاى گياهى و حيوانى تهيه مى‏شود. در عين حال، بايد توجه داشت كه بعضى از انواع گواتر ممكن است به واسطه مصرف داروهايى توليد شود كه با ساخت هورمونهاى تيروئيدى ناسازگار هستند. به علاوه بايد دانست كه مصرف زياد مواد گواترزا (موجود در رژيم غذايى) نيز ممكن است موجب بروز گواتر شود.

غده تيروئيد، فقدان يد را با افزايش حجم خود پاسخ مى‏دهد. معمولاً بهترين روش تغذيه‏اى پيشگيرى از اين بيمارى استفاده از نمك طعامى است كه به آن يد اضافه شده است.

2ـ كرتى‏نيم در نوزادانى ديده مى‏شود كه مادران آنها در دوره باردارى دچار كمبود يد بوده‏اند.

3ـ ميكزدم كه هم در كودكان و هم در بالغين مشاهده مى‏شود و به علت توقف رشد تيروئيد و يا نارسايى آن ديده مى‏شود. در اين افراد ميزان سوخت و ساز بدن به شدت كاهش يافته و درجه حرارت بدن پايين است. پف‏آلودگى در صورت و دستها به علت تورم نسج زير پوست مشاهده شده و دچار چاقى، بهت‏زدگى و كم‏حافظه‏اى مى‏شوند. اين افراد شديدا به سرما حساس هستند.

4ـ پركارى تيروئيد كه ارتباطى با تغذيه ندارد و به علت اختلالات عضوى غده تيروئيد است، در اين بيمارى، ضربان قلب زياد مى‏شود، شخص بسيار لاغر شده و عرق مى‏كند و دچار اضطراب مى‏گردد.

چشم به علت تورم نسج همبند در داخل چشم و پشت كره چشم، بيرون زده مى‏شود و اگر مداوا نشود، فرد كور مى‏شود.

مهمترين عوامل در بروز گواتر كمبود يد در محصولات منطقه است. از عوامل ديگر مى‏توان به مواد گواترزا اشاره نمود كه لازم است توضيح بيشترى در مورد آنها داده شود. عمل اين غذاها مانند داروهاى ضد تيروئيد است كه مانع جذب و استفاده از يد مى‏شوند.

غذاهايى از قبيل كلم و شلغم حاوى ماده‏اى هستند كه نسبت به حرارت مقاوم است و به نام «پروگواترين» ناميده مى‏شود و همچنين حاوى ماده ديگرى هستند كه به حرارت مقاوم نبوده و باعث تبديل اين ماده به «گواترين» مى‏شود. در غذاهاى پخته اين تبديل نمى‏تواند صورت گيرد. هلو و بادام نيز حاوى مواد گواترزا هستند. حدود 4 درصد موارد گواتر در نتيجه مواد گواترزا است. بادام زمينى نيز حاوى ماده‏اى است كه سبب اختلال در استفاده بدن از يد مى‏شود. لازم به يادآورى است كه خوشبختانه نسبت مصرف غذاهاى محتوى مواد گواترزا در تغذيه عمومى (به استثناى جوامعى كه داراى سنتهاى خاص غذايى مى‏باشند و يا از رژيم گياهخوارى پيروى مى‏كنند) چندان زياد نيست و خطراتى از اين نظر معمولاً عارض نمى‏شود.

از ديگر عوامل بروز گواتر مى‏توان بالا بودن ميزان كلسيم در آب آشاميدنى و آلودگى انگلى و ميكروبى آب را نام برد.

كمبود يد در دنيا

بروز اختلالهاى ناشى از كمبود يد، به ويژه گواتر آندميك (يعنى گواترى كه در يك منطقه جغرافيايى داراى شيوع بالايى است) و كرتى‏نيم در مناطق كوهستانى از سالها پيش گزارش شده است. بزرگترين منطقه كمبود يد در دنيا «كمربند گواتر» در هندوستان است.

در سال 1368 به همت دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى و با موافقت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، كميته كشورى مبارزه با بيماريها تشكيل شد و با همكارى مسؤولان استانها به بررسى سريع گواتر در آن سال پرداختند.

مراكز استانهايى كه شيوع گواتر در آنها داراى بيشترين ميزان است عبارتند از: اصفهان، چهارمحال و بختيارى، ايلام، گيلان، يزد، لرستان، باختران و تهران و كمترين شيوع گواتر در مراكز استانهاى همدان، خوزستان، آذربايجان غربى و هرمزگان است.

چه بخوريم تا به كمبود يد دچار نشويم؟

سه دسته مواد غذايى در تأمين يد بدن شركت دارند. بزرگترين منبع طبيعى يد، مواد غذايى دريايى مثل ماهى آبهاى شور، صدف و جلبك دريايى هستند. گياهانى كه در سواحل دريا مى‏رويند منابع خوب يد مى‏باشند، اما گياهانى كه دور از دريا رشد مى‏كنند و ماهى آبهاى تازه، يد كمى دارند. يد موجود در گياهان، برخلاف ساير مواد معدنى، به مقدار يد خاكى بستگى دارد كه گياه در آن رشد كرده است. مطمئن‏ترين راه براى تأمين يد كافى، استفاده از نمك يددار است. مصرف نمك يددار مداخله بهداشتى براى از بين بردن اختلالات كمبود يد مى‏باشد. نمك طعام مورد استفاده در تهيه غذاهاى تجارتى معمولاً يددار نيست. يدى كه به طور غير عمدى به مواد غذايى اضافه مى‏شود نيز مى‏تواند منبع يد باشد. براى مثال خميرمايه مورد استفاده در تهيه نان ممكن است حاوى يد باشد. مواد ضدعفونى‏كننده‏اى كه به كار مى‏رود، به خصوص در فرآورى شير نيز داراى يد است. از ميان گياهان، برگ اسفناج از همه بيشتر يد دارد (1 تا 2 ميلى‏گرم در هر كيلوگرم).

دريافت 150 ميكروگرم در روز يد براى بالغين و نوجوانان توصيه شده است. اين ميزان براى خانمهاى باردار و شيرده به ترتيب 25 و 50 ميكروگرم افزايش مى‏يابد. مقادير توصيه‏اى براى نوزادان در 6 ماهه اول ،40 ميكروگرم و 6 ماهه دوم،50 ميكروگرم است. اين توصيه براى كودكان بين 70 تا 120 ميكروگرم مى‏باشد.

به دليل اينكه كليه‏ها به سرعت يد را دفع مى‏كنند، مسموميت از آن بسيار نادر است.

 

برچسب ها نقشی ید در بدن ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 87
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 87
  • بازدید ماه : 1,495
  • بازدید سال : 15,008
  • بازدید کلی : 1,007,074
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: