loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 873 شنبه 17 مهر 1389 نظرات (0)

عوارض خودارضایی

 

آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏هاى مختلفى تقسیم‏پذیر است که به اختصار به برخى از آنها اشاره مى‏شود:

 

یک. آسیب‏هاى جسمانى‏:

 

یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ها در پزشکى، مرحله‏بندى علایم بیمارى است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده است:

 

1. مرحله مشکل ساز .

 

در افرادى که مدتى است گرفتار خودارضایى شده اند، زودرس ترین عوارض ناشى‏از خودارضایى عبارت است از:

 

الف. خستگى و کوفتگى .

 

ب. عدم تمرکز حواس .

 

ج. ضعف حافظه .

 

د. استرس و اضطراب .

 

2. مرحله گرفتارى شدید .

 

بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلاى وى یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده است:

 

الف. خستگى و کوفتگى .

 

ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقى .

 

ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجى .

 

د. کمردرد .

 

ه. نازک شدن موها .

 

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

 

ز. بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه .

 

3. مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد .

 

الف. خستگى و کوفتگى .

 

ب. ریزش شدید موها .

 

ج. تارشدن دید چشم‏ها .

 

د. وز وز گوش .

 

ه. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره .

 

و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلى .

 

ز. دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه .

 

نحوه پیدایش عوارض‏

 

در دانش پزشکى، روند پیدایش علایم یک بیمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه‏هاى کلینیکى، در شناخت هر چه بیشتر یک بیمارى بسیار مهم است و مى‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیمارى و مریض را در پیشگیرى کمک کند. به این دلیل مناسب است درباره نحوه پیدایش برخى از عوارض خود ارضایى که در به آن اشاره شد بیشتر به آن توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژى آن آشنا شود.

 

1. خستگى و کوفتگى: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سریع مواد غذایى ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلى لازم براى تولید انرژى عضلانى) مى‏شود. خستگى عضلانى تقریبا با سرعت تهى شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگى بیشتر است‏فیزیولوژى گایتون، ترجمه دکتر فرخ شادان، تجدید نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313.. در خودارضایى، به علت انقباض‏هاى مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام مى‏شود و خستگى و کوفتگى همیشه از عوارض بدیهى آن است.

 

2. ریزش مو: خودارضایى به تدریج با تغییرات هورمونى و شیمیایى که در بدن ایجاد مى‏کند، باعث افزایش هورمون جنسى مردانه؛ یعنى، تستوسترون به دى هیدرو تستوسترون مى‏شود که از عواقب بالا بودن ماده DHTدر خون، ریزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از آن در پیرى است.

 

3. خود ارضایى مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبى پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین از انتهاى این رشته ها در مغز مى‏گردد که این خود باعث پاره‏اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس‏پرتى ، کمى حافظه ، عدم تمرکز حواس، سیاهى رفتن چشم و در نهایت تارى دید مى‏شود. تمام این علامت‏ها ناشى از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایى موجود در مغز است که بین سلول‏هاى عصبى رد و بدل مى‏شود و انتقال پیام‏هاى مختلف را بر عهده دارد.

 

4. برخى نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزى (مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشى از ظرفیت عظیمى از انرژى بدن است که در هر بار انزال، تخلیه شده و هدر مى‏رود؛ زیرا مایع منى حاوى مقدار بسیار زیادى DNA(هسته 400-300، اسپرمى که در هر انزال خارج مى‏شود)، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندى، لسیتین ، کلسیم، فسفر، نمک‏هاى بیولوژیک، تستوسترون و... است. این ذخایر عظیم انرژى - که باید در بدن براى رشد و تقویت بخش‏هاى مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج مى‏شود و هر کدام عوارضى را به دنبال مى‏آورند.

 

براى مثال از آنجا که سلول‏هاى خونى و پلاکت‏ها در مغز استخوان‏ها تولید مى‏شود و به تکامل نهایى مى‏رسد و براى تولید آنها نیز انرژى بسیار زیادى مورد نیاز است؛ در افراد گرفتار خودارضایى، تکامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلول‏هاى خونى با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونى، ضعف و خستگى در این افراد است. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‏هاى مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد مى‏شود که مواد حیاتى براى سلامتى سلول‏هاى عصبى هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و... بروز خواهد کرد.

 

دو. آسیب‏هاى روحى و روانى‏

 

ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى است. شرح پاره‏اى از این موارد در مباحث گذشته روشن شد.

 

سه. آسیب‏هاى اجتماعى‏

 

ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏جهت آگاهى بیشتر نگا: قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى کودکان، (تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهورى اسلامى ایران، چاپ دهم، 1376)..

 

چهار. آسیب‏هاى معنوى و اخروى‏

 

هیچ یک از آسیب‏هاى پیش گفته، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. خودارضایى از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مى‏نهد: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ مطففین (83)، آیه 24.؛ «چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است».

 

زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

 

علامه طباطبایى در تفسیر المیزان‏طباطبایى، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى‏چا، بى‏تا)، ج 20، ص 385. مى‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده مى‏شود:

 

1. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى‏دهند؛

 

2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛

 

3. نفس آدمى به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایى دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک مى‏کند.

 

همچنین آسیب‏هاى معنوى جهان گذران را در مى‏نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى‏دهد. از این رو نصوص دینى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده‏اند. پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در این باره مى‏فرماید: «ناکح الکف ملعون»؛رى شهرى، محمد، میزان الحکمة، ج 12، ص 5654.؛ «ملعون است کسى که خودارضایى کند».

 

امام صادق‏علیه السلام نیز مى‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمى‏گوید و پاکشان نمى‏خواند و عذابى دردناک دارند، از آن سه‏اند، خودارضایى کننده و کسى که لواط دهد»همان، ح 19049..

 

در روایات دیگرى امام صادق‏علیه السلام خودارضایى را گناه عظیم و مورد نهى الهى معرفى فرموده است.

 

دیگر عوارض عبارتند از :

 

۱- مغز را تضعیف می‌کند و قدرت یادگیری و یادآوری و تمرکز فکر و نیروی اندیشه و استدلال را تا حد بسیار زیادی پائین می‌آورد.

2- باعث فراموشی می شود

3- هوش و نیروی حل معادلات ریاضی و اقتصادی و هنری و اجتماعی مغز را ضعیف می‌کند.

 

۱- مغز را تضعیف می‌کند و قدرت یادگیری و یادآوری و تمرکز فکر و نیروی اندیشه و استدلال را تا حد بسیار زیادی پائین می‌آورد.

2- باعث فراموشی می شود

3- هوش و نیروی حل معادلات ریاضی و اقتصادی و هنری و اجتماعی مغز را ضعیف می‌کند.

توضیح: مغز سالم چهارده میلیارد سلول دارد و ارتباط این سلولها توان حل چهارده میلیارد به توان چهارده میلیارد معادله را به انسان می‌دهد و در روانشناسی این نیرو به واژه هوش تعبیر می‌شود که رمز موفقیت انسان در صحنه‌های زندگی است تا آنجا که تست هوش معیار سنجش استعدادها است و اگر کسی هوش خود را از دست بدهد شخصیت خود را از دست داده است.

4- نیروی هنری و آفرینندگی (نیروی تخیل) را به شدت ضعیف می‌کند.

5- قدرت مدیریت و فرماندهی مغز را ضعیف می‌کند تا آنجا که توان نگهداری ادرار و گاز معده را از دست می‌دهد

6- نیروی جنسی را ضعیف می‌کند و به عدم نعوظ و سرعت انزال و عدم توانایی جنسی (عقیم شدن) مبتلا می‌شود.

7- لرزش دستها و سر و اعضای بدن را موجب می‌شود.

8- ضعف بینایی، دوبینی، پیرچشمی، آستیگمات را سبب می‌شود.

9- ضعف شنوایی گوش را موجب می‌شود.

11- بٌعد عرفانی و رابطه با عالم ملکوت را ضعیف می‌کند.

12- چون گناه است، زمینه تسلط شیطان را فراهم کرده و موجب فسق و کفر می‌شود.

13- تشکیل خانواده و روابط زناشویی را به خطر انداخته و ممکن است موجب طلاق ‌شود.

14- اراده و اعتماد به نفس و قدرت تصمیم را کاهش می دهد

15- ممکن است موجب ضعف عقل و دیوانگی شود.

16-باعث افت تحصیلی می شود

17ـ باعث ضعف مراكز عصبی وجلو گیری از رشد این قسمتهای عصبی در طول رشد نوجوان می شود

18ـبا عث بر هم خوردن نظم وآرامش روحی( به خاطر ترس از گناه )می شود

19ـ باعث احتلام مكرر می شود

۲0ـ باعث خستگی زود رس و ضعف عضلانی و کم شدن انرژی می شود

21ـ باعث ضعف روحی به واسطه ارضاء نا كامل وسپس پشیمانیوعذاب وجدان از عمل می شود

22ـ باعث تورم کانال نطفه می شود

23ـ باعث شل شدن عضلات تناسلی می شود

23ـ باعث احساس درد هنگام قاعدگی و بی نظمی آن(در دختران) می شود

24ـ باعث احساس خواب الودگی وتنبلی می شود

2۵ـ باعث آسیب رسیدن به بکارت درخانم ها (مخصوصا دختران) می شود

2۶ باعث سریع عصبانی شدن می شود

2۷ـ باعث نگاه هرزه به افراد خانواده می شود

28_باعث گوشه گیری و رغبت هر چه بیشتر به تنهایی و ترسو وکمرو بودن و بینشاطی و لذت نبردن از زندگی می شود

29_باعث افسردگی-بد بینی و گوشه گیری و احساس پوچی می شود. زیرا بزرگترین مزیت نزدیکی با همسر احساس پذیرفته شدن می باشد كه فرد را ارضا می كند كه در خود ارضایی ایجاد نمی شود . افرادمبطلا به خود ارضایی افرادی بی اراده-تنبل-كمرو -تندخو -خودخواه بدبین عبوس هستند و قدرت سازش با مردم را ندارند

۳۰ـدچار بزرگ شدن شكم می شود مثلا به طوری كه شخص مبتلا مسن به نظر می رسد

31_باعث كوچك شدن بیضه می شود به طوری كه در تست پزشكی جهت استخدام در ارتش و ادارات دولتی دچار مشكل می شوید و بیكاری در انتظارتان هست

۳۲ـخودارضایی خیلی شدید و بیمارگونه به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی كه در بدن ایجاد میكند، باعث افزایش هورمون جنسی مردانه؛ یعنی، تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون (DHT=Dihydrotestosterone) میشود كه از عواقب بالا بودن ماده DHTدر خون، ریزش موها و تاسی و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشی از آن در پیری است.

 خود ارضایی مكرر و بیمار گونه و اعتیادی باعث تحریك بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیك و افزایش تخلیه اَسِتیل كولین (Acetyle Choline) از انتهای این رشته ها در مغز میگردد كه این خود باعث پارهای از عوارض جسمانی و روانی، چون حواسپرتی (Absentmilndedness)، كمی حافظه (Memory)، عدم تمركز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید میشود. تمام این علامتها ناشی از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز است كه بین سلولهای عصبی رد و بدل میشود و انتقال پیامهای مختلف را بر عهده دارد.

برخی نیز بر این عقیدهاند كه علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن است كه در انزال های مکرر در یک روز ، تخلیه شده و هدر میرود؛ زیرا مایع منی حاوی مقدار بسیار زیادی DNA (هسته ۴۰۰-۳۰۰، اسپرمی كه در هر انزال خارج میشود)، RNA آنزیمها، پروتئینها، مواد قندی، لسیتین (Lecithin)، كلسیم، فسفر، نمكهای بیولوژیك، تستوسترون و است. این ذخایر عظیم انرژی - كه باید در بدن برای رشد و تقویت بخشهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مكرر از بدن خارج میشود و هر كدام عوارضی را به دنبال میآورند.

برای مثال از آنجا كه سلولهای خونی و پلاكتها در مغز استخوانها تولید میشود و به تكامل نهایی میرسد و برای تولید آنها نیز انرژی بسیار زیادی مورد نیاز است؛ در افراد گرفتار خودارضایی، تكامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلولهای خونی با مشكل مواجه شده و منشأ كم خونی، ضعف و خستگی در این افراد است. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزالهای مكرر، باعث كاهش ذخایر این مواد میشود كه مواد حیاتی برای سلامتی سلولهای عصبی هستند و در نتیجه اختلال عملكرد سیستم عصبی، مانند حواس پرتی، عدم تمركز حواس و بروز خواهد كرد.

۳۳ـمداومت درخود ارضایی و اصرار در اطفای غیر طبیعی شهوت یک نقص بزرگ بمرد و زن می بخشد و آن عقیمیت است. فراوانند مردانی که جلق زده اند و از داشتن نعمت فرزند محروم مانده اند. زیرا بیضه های آنها که محل ساختن منی است، بر اثر کثرت جلق از عمل طبیعی خود منحرف شده و دیگر نتوانسته اسپرم بسازد و مرد عقیم مانده است و در موردزنان که ، باعث افزایش طول دستگاه تناسلی شده و هنگام ازدواج به این علت که منی مرد نتوانسته در محل لازم بریزد، و از مجرای طویل آلت بگریزد و صاحب فرزند نشده اند.

۳۴ـ معتادین به خود ارضایی،چون بدنی ضعیف دارند برای ابتلاء به هر نوع بیماری مستعد می‌باشند و زود به زود مریض میشوند

برچسب ها عوارض خودارضایی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 174
  • آی پی دیروز : 59
  • بازدید امروز : 391
  • باردید دیروز : 232
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,694
  • بازدید ماه : 4,266
  • بازدید سال : 20,820
  • بازدید کلی : 1,012,886
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25477
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15925
    هواكره چيست؟ بازدید : 13475
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10775
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10639
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10401
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9131
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8109
    ساختار سلولی چیست بازدید : 8009
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7483
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6901
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6641
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6555
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6231
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6135
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6039
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5839
    انگیزش چیست بازدید : 5397
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5129
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4935
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4757
    نظام اقتصادی بازدید : 4735
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4733
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4689
    وكالت بلا عزل بازدید : 4509
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4419
    قانون های نیوتون بازدید : 4319
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4295
    آب و هواي آسيا بازدید : 4229
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4065
    سخنان آموزنده: