loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 736 یکشنبه 17 مرداد 1389 نظرات (0)

جبل الطارق

جبل الطارق در جنوب شبه جزيره ايبريايي (اسپانيا و پرتغال) واقع شده و مشرف بر تنگه جبل الطارق است.تنگه جبل الطارق، اقيانوس اطلس و درياي مديترانه را به هم متصل کرده و مرز مشترکي با اسپانيا دارد.اين تنگه از لحاظ تاريخي، مرکز مهمي براي ارتش و ناوگان مرکزي بريتانيا محسوب مي شود.جبل الطارق به معناي کوه هاي طارق، ريشه عربي دارد.

برخي آن را با نام کالپ، به معناي يکي از ستون هاي بزرگ عظيم مي شناسند.فرمانروايي جبل الطارق موضوع مهم مشاجرات انگلستان و اسپانيا است.اسپانيا قصد دارد حکومت جبل الطارق را به کشور خود بازگرداند.در سال 1713 حکومت جبل الطارق به اسپانيا واگذار شده بود، اما پس از سال ها، مردم جبل الطارق از استعمار اسپانيا خارج شدند.نخستين ساکن دائمي اين منطقه "سلواآن المهادابدالمعين" بود که دستور احداث صخره هاي مستحکم را صادر کرد.

بقاياي اين صخره هنوز گردشگران بسياري را به خود مي خواند.در سال 1309 جبل الطارق تحت حکومت تايفاگرانادا واقع شد.در سال 1333 "مارينيدس" پس از تجاوز به مسلمانان اسپانيايي توانست، حکومت جبل الطارق را در دست گيرد، اما در سال 1374 مارينيدس، حکومت جبل الطارق را به پادشاهي گرانادا واگذار کرد.سال ها بعد، دولت بريتانيا به منظور بازسازي جبل الطارق در منطقه مستقر شد.جبل الطارق منطقه اي خارج از بريتانيا است; به همين دليل "اليزابت دوم" آن را اداره مي کند.مسووليت حفاظت و دفاع، گسترش روابط خارجي، امنيت داخلي و تثبيت امور اقتصادي جبل الطارق بر عهده دولت بريتانيا است.دولت جديد جبل الطارق، زير نظر بريتانيا، با سرپرستي ژنرال رابرت فالتون به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد. 

 مردم جبل الطارق همچون ديگر ساکنان جنوب غربي انگلستان، در راي گيري هاي مجلس اروپا مشارکت فعالانه اي دارند.با وجود ادعاهاي بي اساس اسپانيا، مبني بر حکومت جبل الطارق، بريتانيا همچنان به کار خود ادامه مي دهد  . 

 آب و هواي مديترانه اي، با زمستان ملايم و تابستان گرم، هواي مطلوبي را در جبل الطارق به وجود آورده است.جمعيت اين منطقه بسيار متراکم بوده و حدود 11 ميليون و 154 تن در آن زندگي مي کنند. بيشترين نواحي جبل الطارق از گياهان و طبيعت سر سبز اشباع شده اند  .   صخره هاي بسيار بزرگ و قديمي، از جنس سنگ آهک، با ارتفاع يک متر و 396 فوت موجود در جبل الطارق براساس اسناد تاريخي به دوران پيش از حضور بريتانيايي ها تعلق دارد  . 

 ارتش بريتانيا بر اقتصاد جبل الطارق نظارت کاملي داشته و با ناوگان هاي ثابت خود، همه امور اقتصادي را در اين منطقه اداره مي کند  . 

سرويس هاي اقتصادي دولتي و شخصي منطقه، تحت کنترل کميسيون خدماتي اقتصادي، مانند سرويس هاي موجود در بريتانيا، مشغول فعاليت بوده و تعداد زيادي از بانک هاي بين المللي بريتانيا نيز کار خود را در مرکز جبل الطارق انجام مي دهند  .  گردشگري يکي از بهترين صنايع منطقه به شمار مي آيد.اين منطقه، هدف نهايي بسياري از گردشگران است.بسياري از آنها براي بازديد از جذابيت هاي منطقه با کشتي هاي مسافرتي به آنجا سفر مي کنند  .  

صخره هاي جبل الطارق از جذابيت هايي است که گردشگران بريتانيا و اسپانيا را به سوي خود جذب مي کند.مراکز خريد و تفريحي نيز از ديگر جذابيت هاي منطقه به شمار مي آيد  . 

 يکي ديگر از فعاليت هاي خدماتي در راستاي توسعه بخش اقتصادي منطقه، ساخت و ساز کشتي هاي مسافرتي است و گاهي از تعمير آنها سود قابل توجهي به دست مي آيد  . 

 فرهنگ و تمدن مردم جبل الطارق تا حدودي تحت تاثير مردم بريتانيا بوده و اعتقادات قومي-مذهبي آنها نيز تا حدودي تحت تاثير مردم پرتغال و آلمان است.بيشتر ساکنان جبل الطارق يهودي هستند.زبان انگليسي، زبان رايج زمينه هاي دولتي، بازرگاني، علوم و رسانه ها محسوب مي شود; به عبارتي، مردم در همه زمينه ها از زبان و گويش انگليسي بهره مي برند  .

  صخره هاي بسيار مرتفع در ميان تنگه جبل الطارق، يکي از زيباترين پديده هاي روي آب محسوب مي شود که به ويژه در فصل هاي پاييز و زمستان هزاران گردشگر و پرنده مهاجر فضاي اين صخره ها را اشغال مي کنند  .

  هتل هاي متعدد و زيباي جبل الطارق در فصل هاي مختلف آماده پذيرايي از گردشگران و مسافران است.يکي از اين هتل ها، هتل زيباي سنگي است که در نزديکي صخره هاي بسيار جذاب اين منطقه قرار دارد  . 

 اين هتل در 2 مايلي فرودگاه جبل الطارق واقع شده، قدمت آن به سال 1932 مي رسد.هتل سنگي در يک مايلي برج موريش و غار ميکائيل مقدس قرار گرفته، استخر شنا، اتاق هاي ويژه بازي و اتاق هاي ويژه غذاخوري دارد.همه اتاق هاي آن رو به دريا است.مردم اروپا و آفريقا براي بازديد از اين مناطق به جبل الطارق سفر مي کنند  . 

رستوران اصلي منطقه، مشرف به خليج جبل الطارق بوده و غذاهاي اسپانيايي سرو مي کند.يکي از محاسن اين رستوران، تغيير روزانه منوي غذاي آن است  . 

 هتل اليوت، از ديگر هتل هاي واقع در جبل الطارق، در منطقه اصلي خريد و تجارت واقع است.باشگاه ژيمناستيک، سونا و مراکز خريد از امکانات ويژه اين هتل ها محسوب مي شود  . 

 از ديگر جذابيت هاي اين منطقه، تخته هاي سنگي ميان آب است. هنگام غروب، تشعشعات باقيمانده از آفتاب، بر زيبايي اين ناحيه مي افزايد و گردشگران از داخل اتاق هاي هتل محو زيبايي اين صخره ها مي شوند  .

  مهندسان آمريکايي، پل بسيار طولاني و زيبايي را در جبل الطارق طراحي کرده اند که با آب هاي موجود در زير اين پل، برق جنوب منطقه تامين مي شود.ساختار اين پل ورود کشتي هاي بزرگ و غول آسا را در آب هاي جبل الطارق امکان پذير مي سازد  . 

 ماهي هاي مختلف، با رنگ ها و اشکال متنوع، در آب هاي زير پل شناورند.اين پل، کاملا ضد آب است و درصورت افزايش سطح و فشارهاي آب هيچ تاثير منفي بر آن نخواهد داشت  .  

 گاهي اوقات بر روي اين پل برنامه هاي خاص موسيقي و آوازخواني برگزار مي شود که گردشگران مختلفي به تماشاي آن مي ايستند. 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 511
  • بازدید ماه : 1,375
  • بازدید سال : 14,888
  • بازدید کلی : 1,006,954
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: