loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 865 چهارشنبه 06 مرداد 1389 نظرات (0)

استراليا كشوري با صادرات كشاورزي

 

استرالیا دارای اقتصاد بسیار شکوفا در سال های اخیر در دنیا بوده است . سرعت رشد اقتصادی بسیار بالا نرخ بهره پایین از جمله مسایل قابل توجه در این کشور بوده است . استرالیا دارای سطح استاندارد زندگی بسیار بالایی است . سرمایه گذاری های بسیاری در بخش های زیر بنایی مانند آموزش  سلامتی و حمل و نقل کرده است . واحد پول استرالیا دلار می باشد که در حال حاضر هر دلار آن معادل 680 تومان است .

 

استرالیا دارای یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان است که نرخ سرمایه گذاری در این کشور را افزایش داده است . طبیعت تماشایی استرالیا محیط چند میلتی مردمی مهربان و ترکیب اب و هوا و نحوه زندگی آن را به یکی از بهترین مکان های توریستی دنیا تبدیل کرده است . کیفیت زندگی ساکنین استرالیا بهترین در دنیا است . محیط تمیز سرویس های بهداشتی هزینه های پایین زندگی و آموزش آن را به یک محیط جذاب برای زندگی تبدیل کرده است . شهر ملبورن استرالیا به عنوان بهترین شهر دنیا در سال های 2002 ـ 2003 ـ 2004 انتخاب شده است و شهرهای دیگر ان هم جز 10 شهر برتر دنیا هستند .

 

صنعت نيز در استراليا و نيوزيلند پيشرفته است. سيدني و ملبورن دو بندر مهم استراليا از مراکز مهم صنايع کشتي سازي و صنايع شيميايي به شمار مي روند. جمعيت استراليا نسبت به وسعت آن کم است(9/18 ميليون نفر). بيشتر جمعيت آن از نژاد سياه و دو رگه تشکيل شده است. زبان رسمي مردم، انگليسي است ولي بوميان به زبان محلي خود صحبت مي کنند. دين اکثريت مردم مسيحي (کاتوليک و پروتستان ) است. مراکز حکومت استراليا، شهر کانبراست.

 

استراليا با مساحتي بالغ بر 850/686/7 ششمين کشور بزرگ جهان پس از روسيه، کانادا، چين، ايالات متحده آمريکا و برزيل است و تنها کشوري مي باشد که يک قاره کامل را پوشش مي دهد. اين کشور که 50 درصد بزرگتر از کل اروپا و 4/6 برابر بزرگتر از ايران مي باشد، از لحاظ تنوع آب و هوايي، وجود حيوانات خاص٬ گونه هاي مختلف گياهي و جانوري و همچنين محيط زيست مقام چهاردهم را در کشورهاي مختلف داراست. بنا بر گزارش بانک جهاني، اين کشور در سال ۲۰۰۵، از نظر توليد ناخالص داخلي يا GDP در رده پانزدهم جهان قرار داشته و نيز بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد از نظر شاخص توسعه انساني در سال ۲۰۰۶، سومين کشور توسعه يافته دنيا به حساب مي آيد. استراليا کشوري توسعه يافته با اقتصاد متکي بر بازرگاني و کشاورزي است و در سال هاي اخير سرمايه گذاري هاي بسياري در بخش هاي زير بنايي مانند آموزش، سلامت، حمل و نقل و کشاورزي کرده است. بخش كشاورزي استراليا پس از معدن مهمترين بخش صادراتي اين كشور است و کشورهاي چين، ژاپن، کره جنوبي و آمريکا از مهمترين شرکاي تجاري آن محسوب مي شوند.

 

کشاورزي در استراليا

استراليا از لحاظ زراعت و کشاورزي جزو5 کشور اول جهان محسوب مي شود. البته بوميان اوليه استراليا کشاورز نبودند، بلکه شکارچياني بودند که از طريق شکار حيوانات به زندگي خود ادامه مي دادند. استراليا قبل از آغاز جنگ هاي جهاني توانست اقدامات لازم براي رسيدن به جايگاهي جهاني در صادرات محصولات کشاورزي را انجام دهد. اين کشور در فاصله زماني 1901 تا آغاز جنگ جهاني اول مزارع گندم خود را به دو برابر گسترش داد. در هنگام جنگ جهاني دوم نيز «انجمن گندم استراليا» تاسيس گرديد تا نيازهاي زمان جنگ را تامين و همچنين قيمت ها را ثابت نگاه دارد. اين سرزمين حاصلخيز بيش از 25000 گونه گياهي دارد که از آن ها براي مصارف خوراکي و دارويي استفاده مي شود و اين در حالي است که در سراسر اروپا تنها 17000 گونه گياهي وجود دارد. کمي بيماري و آفت در استراليا باعث شده محصولات کشاورزي و دامي استراليا جايگاه بسيار مطلوبي در بازار جهاني صادرات به عنوان محصولاتي «تميز، سبز و تازه» داشته باشند. کشاورزي در اين کشور يکي از صنايع اصلي محسوب مي شود که اشتغال حدودا پانصد هزار نفر در بخش کشاورزي و صنايع مرتبط با آن، خود نشان دهنده پويايي اين صنعت در استرالياست. در حال حاضر درآمدهاي ناشي از صدور محصولات کشاورزي 3 درصد توليد ناخالص داخلي GDP را تشکيل مي دهد. اين در حالي است که تا اواخر دهه 1950، صادرات کشاورزي در حدود 80 درصد درآمدهاي اين کشور را تشکيل مي داد، ولي اين آمار بعد از اينکه دولت استراليا تصميم به متنوع سازي درآمدهاي اقتصادي خود گرفت، کاهش يافت. با اين حال استراليا انواع گوناگوني از محصولات کشاورزي و دامي را توليد مي کند و در حدود 80 درصد از توليدات کشاورزي خود را صادر مي نمايد. محصولات عمده صادراتي استراليا نيشکر٬ پنبه٬ غلات٬ گوشت گاو٬ پشم گوسفند و گوشت شترمرغ است.

 

دامداري در استراليا

 اين سرزمين از لحاظ دام بسيار غني است. بيش از 140 ميليون راس گوسفند در مراتع و مزارع استراليا وجود دارند. پشم گوسفند استراليايي از لحاظ کيفيت و کميت در جهان اهميت خاصي دارد و يک منبع صادراتي و اقتصادي براي اين کشور محسوب مي شود. به اين ترتيب مي توان افزود که استراليا بزرگترين صادرکننده پشم در جهان است. البته بعد از کشف اين سرزمين توسط اروپاييان بود که صنعت پشم تبديل به بزرگترين تجارت تاريخ استراليا شد. صنعت پشم همچنان از مهمترين صنايع اين کشور محسوب مي شود و بخش عظيمي از درآمدهاي اقتصادي استراليا از طريق صادرات پشم به ساير کشورهاي جهان به دست مي آيد. اين اصطلاح عاميانه همچنان در بين ساکنان بومي اين کشور رايج است که «استراليا روي پشم گوسفند نشسته است». استراليا همچنين بيش از 24 ميليون راس گاو دارد و در بخش صادرات پوست و گوشت گاو نيز جزو بزرگترين صادرکنندگان دنيا مي باشد.

 

ويژگي هاي خاص محيطي و جانوري

استراليا کشوري با شرايط جغرافيايي و آب و هوايي مخصوص به خود است. قسمت مرکزي استراليا خشک و سوزان است ولي قسمت هاي شرق و جنوب شرقي اين کشور مرطوب، معتدل و بسيار حاصلخيز هستند. با اين حال در اين سرزمين جنگل هاي وسيعي ديده مي شود که سبب خوش آب و هوايي و تنوع گياهي و جانوري شده است. به طور کلي در اين قاره، عجيب و غريب ترين حيوانات و گياهان ديده مي شود. کانگورو يک حيوان منحصر به فرد است که فقط در استراليا زندگي مي کند و زيستگاه اصلي آن در استرالياست. برآورد شده که بيش از 40 ميليون کانگورو در اين سرزمين يافت مي شود. شترمرغ نيز يکي ديگر از گونه هاي جانوري استرالياست که از گوشت٬ پر و تخم آن استفاده مي شود. همچنين کوالا حيوان جالب ديگري است که فقط در استراليا يافت مي شود.

 

 اهميت وزارت کشاورزي

 وظيفه اصلي «وزارت کشاورزي، شيلات و جنگلباني» استراليا، راهبري سياست هاي کشاورزي اين کشور و همچنين کمک به کشاورزان و ساير صنايع دست اندرکار تهيه محصولات کشاورزي و دامي براي تهيه محصولات با کيفيت تر و رقابتي تر مي باشد. البته حفظ جايگاه جهاني محصولات کشاورزي استراليا، برداشتن موانع از سر راه تجارت محصولات کشاورزي و اطمينان حاصل کردن از کيفيت محصولات وارداتي يا صادراتي از اولويت هاي کاري وزارت کشاورزي در استراليا محسوب مي گردد. وزارت کشاورزي براي دولت استراليا يکي از وزارتخانه هاي بسيار مهم محسوب مي شود. زيرا کشاورزي در سه دهه گذشته دو برابر در استراليا رشد داشته و ارزش محصولات زراعي آن دو برابر در اين مدت افزايش داشته است. کشاورزي از آن جهت براي استراليا وزارتخانه اي کليدي محسوب مي شود که بدانيد صادرات محصولات کشاورزي 22 درصد مجموع صادرات اين کشور را به خود اختصاص داده است. هر چند که اين کشور از لحاظ زراعت و کشاورزي جزو5 کشور اول جهان محسوب مي شود، ولي جالب است که بدانيد حمايت دولتي از بخش كشاورزي در استراليا كمتر از ميانگين اعضاي «سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعه» است و حتي يارانه هاي تعلق گرفته به بخش کشاورزي بسيار پايين هستند. تعرفه محصولات كشاورزي در اين كشور پايين است به طوريكه ميانگين آن 4/1 درصد مي باشد. با اين حال دولت اين کشور در مواقعي نظير خشکسالي و ساير بلاياي طبيعي از کشاورزانش به خوبي حمايت مي نمايد.

 

چالش هاي آينده بخش کشاورزي در استراليا

هر چند که استراليا از موقعيت هاي بسيار مطلوبي براي کشاورزي و دامداري برخوردار است، ولي آينده ي بخش کشاورزي اين کشور با چالش هايي بسيار جدي نظير خشکسالي مواجه مي باشد. مبارزه با خشکسالي، مديريت آب، شوري بخش وسيعي از اراضي مرکزي اين کشور و همچنين تصميم گيري در خصوص پرورش يا عدم پرورش محصولات غذايي ژنتيکي از چالش هاي بخش کشاورزي استراليا محسوب مي شود.

خشکسالي: خشکسالي يک چالش اصلي براي کشاورزان استراليايي است. استراليا به خاطر شرايط آب و هوايي و همچنين شرايط جغرافيايي خاص خود، داراي دوره هاي متناوب خشکسالي است. گاهي ميزان خشکسالي در اين کشور آنچنان شديد مي شود که تاثيرات بسيار نامطلوبي بر روي ميزان توليد محصولات کشاورزي و دامي مي گذارد که در اين خصوص مي توان به کاهش پيدا کردن ميزان توليد گندم استراليا به نصف در خلال سال هاي 2003 2002 اشاره کرد. از آنجايي مديريت منابع آبي کليد عمر کشاورزي و توليد محصولات زراعي است، محققان اين کشور سعي در ابداع روش هايي براي توليد محصولات کشاورزي با استفاده از کمترين ميزان آب هستند. اين تلاش ها از آن جهت براي بخش کشاورزي استراليا حائز اهميت است که دانشمندان پيش بيني کرده اند گرم شدن کره زمين سبب افزايش خشکسالي در بيشترين مناطق توليد محصولات کشاورزي در جنوب استراليا مي شود. نتيجه بررسي هايي که به تازگي صورت گرفته نشان داده است که دو سوم كشاورزان‎‎ اين كشور بر اثر خشكسالي آسيب ديدهاند.62 درصد از كشاورزان‎‎ سراسر اين كشور كه وضعيت آنها تحت‎‎ بررسي‎‎ قرار گرفته، گفته اند که سرمايه خود را بر اثر خشكسالي شديدي كه‎‎‎‎‎ در بيست‎‎‎ سال گذشته بي سابقه بوده از دست داده اند. دولت، گروه هاي‎‎‎ كشاورزي و مراكز اقتصادي استراليا تصوير سياهي از آثار خشكسالي، بر صنعت كشاورزي اين كشور ترسيم كردهاند. اداره كشاورزي‎‎ و منابع اقتصادي استراليا پيش بيني کرده که در صورت حل نشدن مشکل خشكسالي، اين معضل بر رشد توليد ناخالص داخلي‎‎‎ اين كشور در آينده تاثير خواهد گذاشت.

 

شوري و اسيدي شدن زمين: شوري آب و خاک منجر به کاهش توليد محصولات کشاورزي مي شود. به همين علت دست اندرکاران بخش کشاورزي استراليا مدت هاست در تلاشند تا با به کارگيري روش هاي مناسب و افزايش کيفيت آب، عوارض ناشي از شوري آب هاي زيرزميني و خاک استراليا را معکوس نمايند. چالش ديگر بخش کشاورزي استراليا، اسيدي شدن خاک در گذر زمان است. برخي فعاليت هاي کشاورزي و همچنين تعدادي از محصولات سبب افزايش خاصيت اسيدي خاک مي شوند که اين مساله مي تواند غناي زمين کشاورزي را کاهش داده و منجر به کمي توليد محصولات کشاورزي گردد. اين در حالي است که اسيدي شدن خاک نيز مانند شور بودن خاک مي تواند به طور جدي استفاده از زمين هاي کشاورزي را محدود نمايد.

 

حيوانات وحشي: حيوانات وحشي و علف هاي هرزه تاثيرات نامطلوبي بر روي کشاورزي و دامداري در استراليا دارند. علف هاي هرزه با تغذيه منابع غذايي زمين، حاصلخيزي خاک را کاهش مي دهند و حيوانات وحشي نيز عاملي براي انتقال انواع بيماري ها به ساير حيوانات هستند. وجود تعداد زيادي از حيوانات وحشي در استراليا علاوه بر اينکه سبب وارد آمدن خسارات زيادي به کشاورزان و دامداران استراليايي شده، همچنين سبب شده که تلاش هاي صورت گرفته براي ريشه کني بيماري حيوانات به نتيجه مطلوبي نرسد. جالب است که بدانيد بلندترين حصارهاي جهان در استراليا قرار دارد. حصار «دينگو» در مرکز «کويين لند» حدود 5531 کيلومتر طول و 1/8 متر ارتفاع دارد. اين حصار در دورتادور مراتع گوسفندان و شترمرغ ها ساخته شده است تا آنها از دسترس حمله انواع حيوانات وحشي به دور باشند.

 

پاکسازي زمين: بوميان استراليايي براي هزاران سال از طريق کاشت بوته ها و از علف هاي هرز براي جذب حيوانات به اين مناطق براي شکار آنها استفاده مي کردند. هنگامي که اروپاييان وارد استراليا شدند و بوميان را از چمنزارها بيرون راندند، به سبب بي توجهي آنها ميزان رشد درختچه ها و علف هاي هرز در خاک استراليا بيشتر گرديد. علف هاي هرز خاک را نابود مي کنند، روند فرسايش خاک را سرعت مي بخشند و همچنين باعث کاهش گوناگوني کاشت محصولات کشاورزي مي شوند. البته اين مساله امروز بسيار بدتر از گذشته شده زيرا علف هاي هرز بخش وسيعي از خاک استراليا را پوشانده است.

 

درباره وزير کشاورزي استراليا

در حال حاضر «پيتر مک کوران» تصدي وزارت کشاورزي، شيلات و جنگلباني استراليا را بر عهده دارد. او در جولاي سال 2005 ميلادي در اين سمت ابقا شد. وي در يک خانواده کشاورز متولد شده و هم اكنون نيز به همراه همسرش در فعاليت هاي دامداري دست دارند. او بعد از فارغ التحصيلي از رشته هاي قانون و هنر در دانشگاه ملبورن به عنوان وکيل مدافع يک شرکت مشغول به کار بود تا اينکه در سن 27 سالگي و در سال 1983 در پارلمان استراليا انتخاب گرديد و براي هشت دوره نماينده مجلس بود. اولين سمت وزارت مک کوران در سال 1996 و وزارت علوم و تکنولوژي استراليا بود. در سال 1998 نيز متصدي وزارت هنر گرديد و بعد از انتخابات سال 2001 مجددا به سمت وزارت علوم منصوب گرديد. در سال 2004 در سمت وزارت امور شهروندي و فرهنگي منصوب گرديد تا اينکه در سال 2005 به عنوان وزير کشاورزي استراليا انتخاب شد. مک کوران در خصوص اهميت وزارت کشاورزي استراليا مي گويد: درآمد صادرات کشاورزي سالانه 28 ميليارد دلار مي باشد و بدون کشاورزي، ما اين منبع درآمد عظيم را از دست مي دهيم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 1,421
  • بازدید سال : 14,934
  • بازدید کلی : 1,007,000
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: