احكام جنابت
سئوال 1_ چه چيزهايي باعث غسل جنابت مي شود؟
جواب ـ انسان با دو چيز جنب مي شود: 1_ جماع يعني نزديكي و مقاربت 2_ بيرون آمدن مني چه در خواب باشد يا در بيداري، كم باشد يا زياد، با شهوت باشد يا بي شهوت، با اختيار باشد يا بي اختيار.
س 2_ اگر رطوبتي از انسان خارج شد در چه صورت حكم مني را دارد؟
ج ـ اگر رطوبتي از انسان خارج شود و نداند مني است يا بول و يا غير آن چنانچه با شهوت و جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن بدن سست شود آن رطوبت حكم مني را دارد.
س 3_ اگر رطوبتي از انسان خارج شود و آثار سه گانه مني را نداشت چه حكمي دارد؟
ج ـ اگر هيچ يك از آن سه نشانه يا بعضي از آنها را نداشته باشد حكم مني ندارد.
س 4_ آيا وجود نشانهاي سه گانه در مورد شخص بيمار نيز بايد رعايت شود؟
ج ـ در بيمار لازم نيست آن آب با جستن بيرون آمده باشد بلكه اگر با شهوت بيرون آيد و در موقع بيرون آمدن بدن سست شود در حكم مني است.
س 5_ اگر از مردي كه بيمار نيست آبي خارج شود كه يكي از سه نشانه اي را كه گفته شد نداشته باشد، چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ اگر يكي از نشانه هاي گفته شده را داشته باشد و نداند نشانه هاي ديگر را داشته يا نه چنانچه پيش از بيرون آمدن آن آب وضو داشته همان وضو كافي خواهد بود و اگر وضو نداشته فقط بايد وضو بگيرد و احتياط مستحب است كه غسل هم انجام دهد.
س 6_ چه چيزي بعد از بيرون آمدن مني مستحب است؟
ج ـ مستحب است بول كند.
س 7_ اگر بعد از خروج مني بول نكند چه محذوري براي شخص پيش مي آيد؟
ج ـ اگر بول نكند بعد از غسل رطوبتي از او بيرون آيد كه نداند مني است يا رطوبت ديگر حكم مني دارد.
س 8_ در چه صورتي انسان جنب مي شود و غسل بر او واجب مي گردد؟
ج ـ اگر انسان جماع كند و به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود، در زن باشد يا در مرد در قبل باشد يا دبر ، بالغ باشد يا نابالغ اگر چه مني بيرون نيايد هر دو جنب مي شوند.
س 9_ وظيفه كسي كه شك دارد به اندازه ختنه گاه داخل شده يا نه چيست؟
ج ـ غسل بر او واجب نيست.
س 10_ اگر حيواني را وطي كند چه وظيفه اي متوجه اوست؟
ج ـ اگر حيواني را وطي كند يعني با او نزديكي نمايد و مني از او بيرون آيد غسل تنها كافي است.
س 11_ اگر بعد از وطي مني بيرون نيايد چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ چنانچه پيش از وطي وضو داشته باشد غسل تنها كافي است و اگر وضو نداشته باشد بنا بر احتياط واجب بعد از غسل وضو نيز بگيرد.
س 12_ اگر مني از جاي خود حركت كند و بيرون نيايد چه تكليفي داريم؟
ج ـ اگر مني از جاي خود حركت كند و بيرون نيايد يا انسان شك كند مني از او بيرون آمده يا نه غسل بر او واجب نيست.
س 13_ كسي كه نمي تواند غسل كند چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ كسي كه نمي تواند غسل كند ولي تيمم برايش ممكن است بعد از داخل شدن وقت نماز نيز مي تواند با همسر خود نزديكي كند.
س 14_ اگر در لباس خود مني ببيند و بداند از خود اوست چه وظيفه اي متوجه اوست؟
ج ـ اگر در لباس خود مني ببيند و بداند از خود اوست و براي آن غسل نكرده بايد غسل كند.
س 15_ نمازهايي كه بعد از بيرون آمدن مني خوانده چه حكمي دارد؟
ج ـ تنها نمازهايي را كه يقين دارد بعد از بيرون آمدن آن مني خوانده قضا كند.
س 16_ حكم نمازهايي كه احتمال مي دهد بعد از بيرون آمدن مني خوانده چيست؟
ج ـ لازم نيست قضا كند.
چيز هايي كه بر جنب حرام است
س 17_ چند چيز بر جنب حرام است؟
ج ـ برجنب پنج چيز حرام است.
س 18_ مورد اولي كه بر جنب حرام است چه مي باشد؟
ج ـ رساندن جايي از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و همچنين اسم پيامبران امامان و حضرت زهرا سلام الله عليهم اجمعين بنا بر احتياط واجب.
س 19_ دومين موردي كه بر جنب حرام است كدام مي باشد؟
ج ـ رفتن در مسجد الحرام و مسجد پيامبر اگر چه از يك درب داخل و از درب ديگر خارج شود.
س 20_ مورد سومي كه بر جنب حرام است كدام مي باشد؟
ج ـ توقف در مساجد ديگر و همچنين حرم امامان ولي اگر از يك درب داخل و از درب ديگر خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود اشكال ندارد.
س 21_ چهارمين موردي كه بر جنب حرام مي باشد كدام است؟
ج ـ داخل شدن در مسجد به قصد گذاشتن چيزي در آن بلكه بنا بر احتياط واجب گذاشتن چيزي درآن اگر چه بدون داخل شدن نيز باشد حرام است.
س 22_ پنجمين موردي كه بر جنب حرام مي باشد چيست؟
ج ـ خواندن سوره اي كه سجده واجب دارد.
س 23_ كدام سوره ها سجده واجب دارند؟
ج ـ 1_ سوره سي و دوم قرآن يعني سوره سجده 2_ سوره چهل و يكم يعني سوره فصلّت 3_ سوره پنجاه و سوم يعني سوره النّجم 4_ سوره نود و ششم يعني سوره العلق. بنا بر احتياط اگر يك حرف از اين چهار سوره را نيز بخواند حرام است.
چيز هايي كه بر جنب مكروه است
س 24_ چند چيز بر جنب مكروه است؟
ج ـ بر جنب نه چيز مكروه است.
س 25_ مورد اول و دوم كه بر جنب مكروه مي باشد كدام است؟
ج ـ خوردن و آشاميدن ولي اگر وضو بگيرد يا دستها را بشويد مكروه نيست.
س 26_ سومين موردي كه بر جنب مكروه است چيست؟
ج ـ خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره هايي كه سجده واجب ندارد.
س 27_ موارد چهارم و پنجم كه بر جنب مكروه مي باشد، كدام است؟
ج ـ رساندن جايي از بدن به جلد، حاشيه و بين خطهاي قرآن (نيز) همراه داشتن قرآن.
س 28_ ششمين موردي كه بر جنب مكروه است كدام مي باشد؟
ج ـ خوابيدن ولي با وضو بگيرد يا به جهت نداشتن آب به جاي غسل تيمم كند مكروه نيست.
س 29_ سه مورد باقيمانده كه بر جنب مكروه مي باشد، كدام است؟
ج ـ خضاب كردن به حنا و مانند آن ـ ماليدن روغن به بدن ـ جماع كردن بعد از محتلم شدن (محتلم شدن يعني بيرون آمدن مني در خواب).
چند مسأله
س 30_ غسل جنابت چه حكمي دارد؟
ج ـ غسل جنابت به خودي خود مستحب است ولي براي خواندن نماز و مانند آن واجب مي باشد.
س 31_ براي چه چيزهايي غسل جنابت لازم نيست؟
ج ـ براي نماز ميت سجده شكر و سجده هاي واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست. اگر چه براي نماز ميت احتياط مستحب است.
س 32_ آيا نيت استحباب يا وجوب براي غسل جنابت لازم نيست؟
ج ـ لازم نيست در وقت غسل نيت كند كه غسل واجب يا مستحب مي كند بلكه اگر فقط به قصد قربت يعني انجام فرمان خدا غسل كند كافي است.
س 33_ حكم غسل كسي كه يقين كند وقت نماز شده و نيت غسل واجب كند بعدا ً معلوم شود كه پيش از وقت غسل كرده چيست؟
ج ـ غسل او صحيح است.
س 34_ غسل واجب يا مستحب را به چند صورت مي توان انجام داد؟
ج ـ به دو صورت 1_ ترتيبي 2_ ارتماسي.
غسل ترتيبي
س 35_ غسل ترتيبي را چگونه بايد انجام دهد؟
ج ـ در غسل ترتيبي بايد به نيت غسل اول سر و گردن بعد طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشويد ولو به اينكه تمام بدن زير آب باشد كلاً زير آب دوش باشد و ابتدا به نيت غسل سر و گردن و بعد طرف راست و بعد طرف چپ تماماً شسته شود.
س 36_ اگر عمداًًًً يا از روي فراموشي يا بر اثر ندانستن مساله به ترتيب عمل نكند غسلش چه حكمي دارد؟
ج ـ چنانچه با مثل ظرف يا مشت آب غسل كرده باشد و ترتيب را رعايت نكرده باشد غسل او باطل است و چنانچه طرف چپ را مقدم داشته بنا بر احتياط مستحب دوباره غسل كند.
س 37_ عدم ترتيب در كجا بعيد نيست؟
ج ـ اگر زير باران يا دوش و مانند آن غسل كرده باشد عدم لزوم ترتيب بعيد نمي باشد گر چه احوط است.
س 38_ناف و عورت را در غسل چگونه بايد شست؟
ج ـ بنا بر احتياط نصف ناف و نصف عورت را بايد با طرف راست بدن و نصف ديگر را با طرف چپ بشويد. اگر چه بعيد نيست كفايت شستن كل ناف و كل عورت با احدالطرفين و بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود.
س 39_ براي آنكه يقين هر سه قسمت يعني سر و گردن، طرف راست و طرف چپ كاملاً غسل داده شده چگونه بايد عمل كند؟
ج ـ هر قسمتي را كه مي شويد مقداري از قسمتهاي ديگر را نيز با آن قسمت بشويد بلكه بنا بر احتياط احوط مستحب است طرف راست گردن را با طرف راست بدن و طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن نيز بشويد.
س 40_ اگر بعد از غسل بفهمد جايي از بدن را نشسته اما نمي داند كدام قسمت است، چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ دوباره غسل كند.
س 41_ اگر بعد از غسل بفهمد مقداري از بدن را نشسته چگونه بايد غسل را تكميل كند؟
ج ـ چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار كافي است و لازم نيست دوباره غسل كند و اگر از طرف راست باشد احتياط مستحب آن است كه بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف چپ را بشويد.
س 42_ اگر قسمت نشسته نشده از سر و گردن باشد چه حكمي متوجه اوست؟
ج ـ اگر از سر و گردن باشد بايد بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشويد.
س 43_ اگر غسل به وسيله آب باران و دوش و مانند اينها باشد مقدار نشسته چه حكمي پيدا مي كند؟
ج ـ اگر غسل زير باران و دوش و مانند اينها باشد معلوم نيست شستن اعضاء بعدي لازم باشد.
س 44_ اگر پيش از تمام شدن غسل در شستن مقداري از طرف چپ شك كند چه تكليفي دارد؟
ج ـ شستن همان مقدار كافي است.
س 45_ اگر پيش از تمام شدن غسل در شستن مقداري از طرف راست شك كند چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ بنا بر احتياط مستحب بعد از شستن آن مقدار طرف چپ را نيز بشويد.
س 46_ اگر در شستن مقداري از سر و گردن شك كند وظيفه اش چيست؟
ج ـ بنا بر احتياط مستحب بعد از شستن آن مقدار دوباره طرف راست و طرف چپ را بشويد.
غسل ارتماسي
س 47_ غسل ارتماسي را چگونه بايد انجام داد؟
ج ـ بايد آب در يك لحظه عرفي تمام بدن را بگيرد پس اگر به نيت غسل ارتماسي درآب فرو رود چنانچه پاي او روي زمين باشد بايدآن را از زمين بلند كند.
س 48_ در غسل ارتماسي چگونه بايد نيت نمود؟
ج ـ لازم نيست هنگامي نيت كند كه مقداري از بدن بيرون آب باشد. بلكه اگر تمام بدن زير آب باشد مي تواند نيت كند.
س 49_ اگر بعد از غسل ارتماسي بفهمد به مقداري از بدن آب نرسيده چه وظيفه اي متوجه اوست؟
ج ـ اگر بعد از غسل ارتماسي بفهمد به مقداري از بدن آب نرسيده چه جاي آن را بداند يا نداند بنا بر احتياط واجب بايد دوباره غسل كند.
س 50_ اگر براي غسل ترتيبي وقت نداشت اما براي ارتماسي وقت داشت چه تكليفي دارد؟
ج ـ بايد غسل ارتماسي كند.
س 51_ چه كساني نمي توانند غسل ارتماسي كنند؟
ج ـ كسي كه روزه واجب گرفته يا براي حج و يا عمره احرام بسته است نمي تواند غسل ارتماسي كند ولي اگر از روي فراموشي غسل كند صحيح است.