close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
احكام قبله


امروز: پنجشنبه 06 اردیبهشت 1397
عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر
تاریخ: چهارشنبه 29 دي 1389
بازدید: 442

احكام قبله

سئوال 1_ قبله كجاست؟

جواب ـ خانه كعبه كه در شهر مكه معظمه مي باشد قبله است و بايد روبروي آن نماز خواند.

س 2_ كسي كه از خانه كعبه دور است چگونه بايد براي نماز بايستد؟

ج ـ كسي كه دور است اگر طوري  بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مي خواند كافي است. همچنين است كارهاي ديگري كه بايد رو به قبله انجام گيرد مانند سر بريدن حيوانات.

س 3_ كسي كه نماز را ايستاده مي خواند چه قسمتهاي از بدن او بايد رو به قبله باشد؟

ج ـ كسي كه نماز واجب را ايستاده مي خواند بايد صورت، سينه، شكم و جلوي پاهاي او رو به قبله باشد و بنا بر احتياط مستحب انگشتان پاي او نيز رو به قبله باشد.

س 4_ كسي كه بايد نشسته نماز بخواند چه قسمتهايي از بدن او بايد رو به قبله باشد؟

ج ـ اگر نمي تواند به طور معمول بنشيند و در هنگام نشستن كف پاها را بر زمين مي گذارد بايد در موقع نماز صورت، سينه، شكم و بنا بر احتياط ساق پاي او رو به قبله باشد.

س 5_ كسي كه نمي تواند نشسته نماز بخواند چگونه بايد رو به قبله باشد؟

ج ـ كسي كه نمي تواند نشسته نماز بخواند بايد در حال نماز بر پهلوي راست طوري بخوابد كه جلوي بدن او رو به قبله باشد.

س 6_ كسي كه نمي تواند بر پهلوي راست بخوابد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد بر پهلوي چپ طوري بخوابد كه جلوي بدن او رو به قبله باشد.

س 7_ اگر نتواند بر پهلوي چپ نيز بخوابد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد بر پشت بخوابد طوري كه كف پاهاي او رو به قبله باشد.

س 8_ آيا بايد نماز احتياط سجده و تشهد فراموش شده و سجده سهو را رو به قبله خواند؟

ج ـ بايد رو به قبله بجا آورد.

س 9_ آيا بايد نماز مستحب را ثابت و ايستاده خواند؟

ج ـ نماز مستحب را مي توان درحال راه رفتن و سوار بودن خواند.

س 10_ آيا وقتي كه درحال راه رفتن و سوار بودن نماز مستحب را مي خوانيم بايد رو به قبله باشيم؟

ج ـ اگر انسان در اين دو حال نماز مستحب بخواند لازم نيست رو به قبله باشد.

س 11_ آيا در هنگام خواندن نماز بايد براي پيدا كردن قبله كوشش نمود؟

ج ـ كسي كه مي خواهد نماز بخواند بايد براي پيدا كردن قبله كوشش نمايد تا يقين كند قبله كدام طرف است.

س 12_ آيا مي توان به گفته ديگران اعتماد نمود؟

ج ـ مي تواند به سخن دو نفر عادل يا يك نفر ثقه يعني شخص مورد اطمينان اعتماد كند.

س 13_ اگر نتواند به قبله يقين كند يا شخص مورد اطميناني نباشد كه به او خبر دهد چه وظيفه دارد؟

ج ـ بايد به گماني كه از محراب مسجد مسلمانان يا قبرهاي آنان و يا از راههاي ديگر پيدا مي شود عمل نمايد.

س 14_ آيا مي توان به قواعد عملي يا گفته كسي اطمينان به قبله پيدا كند؟

ج ـ اگر از گفته كسي كه با قواعد عملي قبله را مي شناسد به قبله گمان پيدا كند كافي است.

س 15_ كسي كه گمان به قبله دارد اگر بتواند گمان قوي تري پيدا كند آيا مي تواند به گمان قبلي خود عمل كند؟

ج ـ نمي تواند ـ بنا بر احتياط واجب ـ به گمان خود عمل نمايد. مثلاًًًًً اگر از گفته شخصي گمان به قبله پيدا كند ولي بتواند از راه ديگري گمان قويتري پيدا كند نبايد به حرف او عمل نمايد.

س 16_ آيا مي توان در مورد قبله به گفته صاحبخانه عمل نمود؟

ج ـ ميهمان مي تواند به گفته صاحب خانه عمل كند.

س 17_ در چه صورتي مي توان به گفته صاحب  خانه عمل نمود؟

ج ـ اگر موجب ظن باشد و ظن قوي تري ممكن نباشد علي الاحوط.

س 18_ اگر براي پيدا كردن قبله وسيله اي ندارد يا با اينكه كوشش كرده گمانش به طرفي نمي رود چه تكليفي دارد؟

ج ـ چنانچه وقت نماز وسعت دارد بنا بر احتياط بايد چهار نماز به طرف چهار طرف بخواند تا يقين كند يكي از آنها رو به قبله بوده يا كمي از قبله انحراف داشته است.

س 19_ اگر به اندازه چهار نماز وقت ندارد چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد به اندازه اي كه وقت هست نماز بخواند مثلاًًًًً اگر فقط به اندازه يك نماز وقت دارد يك نماز به هر طرفي كه مي خواهد بخواند گر چه كفايت يك نماز به يكي از آن اطراف بي وجه نمي باشد.

س 20_ اگر يقين يا گمان كند كه قبله در يكي از دو طرف است چه تكليفي بر عهده اوست؟

ج ـ بنا بر احتياط بايد به هر دو طرف نماز بخواند.

س 21_ كسي كه  بايد به چند طرف نماز بخواند؛ چگونه بايد عمل كند؟

ج ـ كسي كه بايد به چند طرف نماز بخواند؛ اگر بخواهد دو نمازي كه مانند نماز ظهر و عصر است بخواند؛ بايد يكي پس از ديگري خوانده شود و لازم نيست نماز اول را به چند طرف بخواند بعد دوم را شروع كند.

س 22_ كسي كه يقين به قبله ندارد؛ اگر بخواهد غير از نماز؛ كاري كند كه بايد رو به قبله انجام شود چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد به گمان عمل نمايد و اگر گمان ممكن نيست به هر طرف كه انجام در صورت ضرورت اشكال ندارد.

پوشاندن بدن در نماز

س 23_ پوشش مرد در نمازچگونه بايد باشد؟

ج ـ مرد بايد در حال نماز اگر چه كسي او را نبيند؛ عورتين خود را بپوشاند.

س 24_ آيا پوشاندن بيشتر عورتين نيز لازم است؟

ج ـ بهتر است از ناف تا زانو را نيز بپوشاند.

س 25_ پوشش زن در حال نماز چگونه بايد باشد؟

ج ـ زن بايد در هنگام نماز تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند.

س 26_ آيا پوشاندن كف پا نيز لازم است؟

ج ـ بنا بر احتياط مستحب كف پا را نيز بپوشند.

س 27_ چه قسمتهايي از بدن زن لازم نيست هنگام نماز پوشانده باشد؟

ج ـ پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته مي شود و دستها تا مچ و روي پاها تا مچ پا لازم نيست.

س 28_ براي آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده چگونه بايد عمل كند؟

ج ـ بنا بر احتياط مقداري از اطراف صورت و قدري پايين تر از مچ را بپوشاند.

س 29_ آيا هنگام بجا آوردن قضاي سجده فراموش شده و يا تشهد فراموش شده پوشاندن بدن لازم است؟

ج ـ بايد خود را مانند حال نماز بپوشاند.

س 30_ آيا در موقع سجده سهو نيز بايد خود را بپوشاند؟

ج ـ بنا بر احتياط مستحب در موقع سجده سهو نيز خود را بپوشاند.

س 31_ حكم نماز كسي كه عمداًًًً در هنگام نماز عورتش را نپوشانده چيست؟

ج ـ اگر در نماز عمداًًًً عورتش را نپوشاند نمازش باطل است.

س 32_ اگر از روي نداشتن مسأله عورتش را نپوشاند نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـ بنا بر احتياط نماز را دوباره بخواند.

س 33_ اگر در بين نماز بفهمد عورتش پيدا چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد آن را بپوشا ند و بنا بر احتياط مستحب نماز را تمام كند و دوباره بخواند به ويژه اگر پوشاندن آن احتياج به وقت زيادي داشته باشد.

س 34_ اگر بعد از نماز بفهمد عورتش پيدا بوده حكم نمازش چه مي شود؟

ج ـ نمازش صحيح است.

س 35_ حكم نماز كسي كه لباسش به گونه اي است كه در حال ايستاده عورتش را مي پوشاند اما در حالات ديگر نمي پوشاند چيست؟

ج ـ اگر در حال ايستاده لباسش عورت او را مي پوشاند ولي ممكن است در حال ديگر مثلاًًًًً در حال ركوع و سجود نپوشاند چنانچه در آن موقع عورت خود را بپوشاند نماز او صحيح است ولي بنا بر احتياط مستحب با آن لباس نماز نخواند.

س 36_ آيا مي توان در حال نماز خود را به علف و برگ درختان پوشاند؟

ج ـ انسان مي تواند در نماز خود را به علف و برگ درختان بپوشاند ولي بنا بر احتياط مستحب اگر چيز ديگري داشته باشد با آنها خودرا نپوشاند.

س 37_ آيا با گل مي توان خود را پوشاند؟

ج ـ انسان در حال نماز مي تواند خود را با گل بپوشاند.

س 38_ آيا به تأخير انداختن نماز براي پيدا كردن چيزي كه عورت را بپوشاند جايز است؟

ج ـ اگر چيزي ندارد كه در نماز خود را با آن بپوشاند چنانچه احتمال دهد كه پيدا مي كند بنا بر اقوي نماز را به تأخير بيندازد.

س 39_ اگر چيزي براي پوشاندن عورت پيدا نكرد حكم نمازش چه مي شود؟

ج ـ اگر چيزي پيدا نكرد در آخر وقت طبق وظيفه اش نماز بخواند.

س 40_ كسي كه مي خواهد نمار بخواند اگر براي پوشاندن خود چيزي نداشت چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ اگر براي پوشاندن خود حتي برگ درخت، علف، گل و لجن نداشته باشد و آب گل آلود يا چاله اي نيز نباشد كه درآن بايستد و احتمال ندهد كه تا آخر وقت چيزي پيدا كند كه خود را با آن بپوشاند در صورتي كه احتمال بدهد شخص محترمي او را مي بيند بايد نشسته نمار بخواند و براي ركوع و سجود مقداري خم گردد مهر را بالا بياورد و پيشاني را بر آن بگذارد و اگر اطمينان دارد ناظر محترمي او را نمي بيند بنا بر احتياط مستحب ايستاده دو نماز بخواند و در موقع ايستادن جلو خود را با دست بپوشاند. در يكي از آن دو نماز ركوع و سجود را بجا آورد و در ديگري به جاي ركوع و سجود با سر اشاره نمايد. اگر چه ظاهراً يك نماز با اشاره كفايت مي كند.

شرايط لباس نمازگزار

س 41_ لباس نمازگزار چند شرط دارد؟

ج ـ لباس نمازگزار شش شرط دارد.

س 42_ شرايط لباس نمازگزار كدام است؟

ج ـ اول: پاك باشد. دوم: مباح باشد. سوم: از اجزاي مردار نباشد. چهارم: از حيوان حرام گوشت نباشد.

پنجم و ششم: اگر نمازگزار مرد است لباس او ابريشم خالص و طلاباف نباشد.

س 43_ لباس نمازگزار چگونه بايد باشد؟

ج ـ لباس نمازگزار بايد پاك باشد.

س 44_ حكم نماز كسي كه عمداًًًً با لباس نجس نماز بخواند چيست؟

ج ـ نمازش باطل است.

س 45_ حكم نماز كسي كه نمي داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است چه مي باشد؟

ج ـ كسي كه نمي داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است و در جهل خود معذور است اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند نمازش صحيح مي باشد.

س 46_ حكم نماز كسي بر اثر نداشتن مسأله با بدن و لباس نجس نماز بخواند چيست؟

ج ـ اگر بر اثر نداشتن مسأله چيز نجسي را نداند نجس است و در جهل خود معذور باشد مثلاًًًًً نداند خون نجس است و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است.

س 47_ نماز كسي كه بعد از نماز فهميده لباسش نجس بوده چه حكمي پيدا مي كند؟

ج ـ اگر نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحيح است.

س 48_ وظيفه كسي كه در بين نماز بفهمد بدن و يا لباسش نجس است چه مي باشد؟

ج ـ اگر فراموش كند بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد
می پسندم نمی پسندم


برچسب ها : ,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی