close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
احكام تخلّی


عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر
تاریخ: چهارشنبه 29 دي 1389
بازدید: 633

احكام تخلّی

 بول و غايط كردن

سئوال 1_ در هنگام تخلّي عورت را از چه كساني بايد پوشاند؟

جواب ـ واجب است انسان در هنگام تخلّي و مواقع ديگر عورت خود را از كساني كه مكلّفند اگر چه مانند خواهر و مادر با او محرم باشند و همچنين از ديوانه و بچه هاي مميز كه خوب و بد را مي فهمند بپوشانند.

س 2_ آيا زن و شوهر نيز بايد عورت خود را  از يكديگر بپوشانند؟

ج ـ زن و شوهر لازم نيست عورت خود را  از يكديگر بپوشانند.

س 3_ آيا براي پوشاندن عورت چيز مخصوصي لازم است؟

ج ـ خير لازم نيست با چيز مخصوصي عورت را پوشاند. مثلاًًًًًً اگر با دست آن را بپوشاند كافي است.

س 4_ در هنگام تخلّي چه كارهايي لازم است انجام شود؟

ج ـ بايد قسمت جلو بدن يعني شكم  و سينه و زانوها  رو به قبله و  پشت به قبله نباشد.

س 5_ آيا برگرداندن عورت هنگامي كه جلو بدن رو به قبله يا پشت به آن است كفايت مي كند؟

ج ـ اگر هنگام تخلّي قسمت جلوي بدن رو به قبله يا پشت  به آن باشد و عورت را از قبله برگرداند كفايت نمي كند.

س 6_ اگر جلو بدن رو به قبله يا پشت به قبله باشد آيا برگرداندن عورت رو به قبله محذوري ندارد؟

ج ـ اگر جلوي بدن او رو به قبله يا پشت به قبله نباشد بنا بر احتياط واجب عورت را رو به قبله يا پشت به قبله ننمايد.

س 7_ آيا هنگام استبراء نيز نبايد رو به قبله يا پشت به آن بود؟

ج ـ بله _ بنا بر احتياط مستحب جلوي بدن در هنگام استبراء  و موقع تطهير مخرج بول و غايط  رو به قبله يا پشت به قبله نباشد.

س 8_ براي پوشيده ماندن از نامحرم هنگام تخلّي چه وظيفه اي داريم؟

ج ـ براي آنكه نامحرم ما را نبيند اگر مجبور شود در حالي تخلّي رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند و نيز اگر به جهت ديگري ناچار شود كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند اشكال ندارد.

س 9_ آيا لازم است رو به قبله بودن يا پشت به قبله بودن را نسبت به كودكان نيز رعايت نمود؟

ج ـ  لازم است بچه را در وقت تخلّي رو به قبله يا پشت به قبله ننشاند ولي اگر خود بچه بنشيند جلوگيري از او واجب نيست.

س 10_ در چه جاهايي تخلّي حرام است؟

ج _ در جاهاي زير تخلّي حرام است: الف) در كوچه هاي بن بست در صورتي كه صاحبانش اجازه نداده باشند و نيز در كوچه هاي غير بن بست در صورت ضرر به عابرين. ب) در ملك كسي كه اجازه تخلّي نداده است. ج) روي قبر مؤمنين در صورتي كه بي احترامي به آنان باشد. د) در جاهايي كه تخلّي بي احترامي به حساب آيد.

س 11_ در چه صورتهايي مخرج غايط فقط با آب پاك مي شود؟

ج ـ در سه صورت: اول) نجاست ديگري مانند خون با غايط بيرون آمده باشد. دوم) نجاستي از خارج به مخرج غايط رسيده باشد سوم) اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمولي آلوده شده باشد در غير اين سه صورت مي توان مخرج غايط را با پارچه و سنگ و مانند آن پاك كرد.

س 12_ آيا مخرج بول با غير آب پاك مي شود؟

ج ـ خير مخرج بول با غير آب پاك نمي شود.

س 13_ مخرج بول در چه صورتي با آب كر و جاري پاك مي شود؟

ج ـ  بعد از برطرف شدن بول اگر در آب جاري يا كر يك مرتبه بشويند كافي است.

س 14_ در چه صورتي آب قليل مخرج بول را پاك مي كند؟

ج ـ بايد با آب قليل دو مرتبه شست و بهتر است سه مرتبه شسته شود.

س 15_ در چه صورت مخرج غايط به وسيله شستن با آب كاملا پاك مي شود؟

ج ـ اگر مخرج غايط را با آب بشويند بايد چيزي از غايط بر آن نماند.

س 17_ آيا باقيماندن بو يا رنگ غايط بعد از شستن موجب نجاست مخرج غايط مي گردد؟

ج ـ خير؛ باقيماندن رنگ و بو اشكال ندارد.

س 17_ در چه صورت شستن دوباره مخرج غايط لازم نيست؟

ج ـ در دفعه اول طوري شسته شود كه ذره اي غايط بر آن نماند.

س 18_ در چه صورت مخرج غايط به وسيله سنگ و كلوخ و مانند آن پاك مي شود؟

ج ـ درصورتي كه خشك و پاك باشد مي توان مخرج غايط را با آن تطهير كرد و چنانچه كمي رطوبت داشته باشد كه به مخرج نرسد اشكال ندارد و بايد از سه مرتبه كمتر نباشد اگر چه با يك مرتبه يا دو مرتبه مخرج پاكيزه شود.

س 19_ سنگ و پارچه اي كه براي تطهير مخرج غايط از آن استفاده مي شود چه شرايطي بايد داشته باشد؟

ج ـ بنا بر احتياط مستحب بايد سنگ يا پارچه اي كه غايط را با آن برطرف مي كنند سه قطعه باشد. مگر در سنگهاي بزرگ و پارچه هاي دراز كه يك قطعه كافي است.

س 20_ اگر نجاست مخرج غايط با سه قطعه سنگ يا پارچه پاك نشود چه وظيفه اي داريم؟

ج ـ اگر با سه قطعه برطرف نشود بايد به قدري اضافه نمايند تا مخرج كاملاً پاكيزه گردد ولي باقيماندن ذره هاي كوچكي كه ديده نمي شود اشكال ندارد.

س 21_ پاك كردن مخرج غايط با چه چيزهايي حرام است؟

ج ـ با چيزهايي كه احترام آنها لازم است مانند كاغذي كه اسم خدا و پيامبران بر آن نوشته شده حرام است.

س 22_ آيا با استخوان و سرگين مي توان مخرج غايط را  پاك كرد؟

ج ـ  با استخوان و سرگين نبايد مخرج غايط را پاك كرد.

س 23_ اگر كسي براي پاك كردن مخرج غايط از چيزهايي كه منع شده استفاده كند آيا مخرج او پاك مي شود؟

ج ـ اگر كسي از چيزهايي منع شده استفاده كند گناه كرده است ولي مخرجش پاك مي شود.

س 24_ اگر شك كند مخرج را تطهير كرده يا نه چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بايد آن را تطهير كند.

س 25_ اگر هميشه بعد از بول يا غايط فوراً تطهير مي كرده ولي اكنون شك نمود چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ بنا بر احتياط مستحب آن را تطهير نمايد.

س 26_ وظيفه كسي بعد از نماز شك كند كه مخرج بول يا غايط را تطهير كرده يا نه چيست؟

ج ـ نمازي را كه خوانده صحيح است ولي براي نمازهاي بعد بايد تطهير كند.

س 27_ اگر بعد از داخل شدن در نماز شك كرد كه تطهير كرده يا نه وظيفه اش چيست؟

ج ـ بايد نماز را قطع كند و تطهير نمايد.

س 28_ اگر كسي هميشه عادت بر تطهير داشته آيا در هنگام شك در تطهير بايد نماز را قطع كند؟

ج ـ خير؛ اگر هميشه عادت بر تطهير داشته بنا بر احتياط مستحب تطهير نمايد و نماز واجب را براي اين احتياط مستحب قطع نكند.

استبراء

س 29_ استبراء چيست؟

ج ـ استبراء عملي مستحبي است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول براي آنكه يقين كنند بول در مجرا نمانده است انجام مي دهند.

س 30_ بهترين روش انجام دادن استبراء كدام است؟

ج ـ بهترين روش اين است كه: اگر مخرج غايط نجس شده اول آن را تطهير نمايد. سپس سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غايط تا بيخ آلت بكشند. سپس شست را روي آلت و انگشت پهلوي شست را زير آن بگذارند و سه دفعه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.

س 31_ به آبي كه گاهي بعد از ملاعبه و بازي كردن از انسان خارج مي شود چه مي گويند؟

ج ـ به اين آب، (( مذي ))  گفته مي شود.

س 32_ آبي كه گاهي بعد از مني خارج مي شود چه نام دارد؟

ج ـ به اين آب،  (( وذي )) مي گويند.

س 33_ آبي كه بعد از بول از انسان خارج مي شود چه گفته مي شود؟

ج ـ به اين آب،  (( ودي )) مي گويند.

س 34_ آيا اين آبها پاك است؟

ج ـ  بله، اين آبها پاك است.

س 35_ در چه صورت ودي نجس است؟

ج ـ در صورتي كه بول به آن رسيده باشد.

س 37_ اگر بعد از استبراء آبي از انسان خارج شود و در بول بودن آن شك داشته باشيم چه وظيفه اي داريم؟

ج ـ چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و سپس آبي از او خارج شود و شك كند بول است يا يكي از اين آبها پاك است.

س 37_ در صورت شك در استبراء و بيرون آمدن رطوبتي چه وظيفه داريم؟

ج ـ اگر مرد شك كند استبراء كرده يا نه و رطوبتي از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه نجس مي باشد.

س 38_ اگر مكلف وضو گرفته باشد و شك كند استبراء كرده يا نه چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ در صورتي كه رطوبتي ببيند چنانچه  وضو گرفته باشد باطل مي شود.

س 39_ اگر عادت داشته باشد بعد از بول استبراء كند در صورت شك در انجام آن، چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ اگر عادت داشته باشد كه پس از بول خود را استبراء نمايد و رطوبتي از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه پاك مي باشد.

س 40_ اگر شك كند استبراء كرده درست بوده يا نه چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ اگر شك كند استبرائي كه كرده درست بوده يا نه و رطوبتي از او بيرون آيد كه نداند پاك است يا نه پاك مي باشد و وضو را باطل نمي كند.

س 41_ كسي كه استبراء نكرده و يقين كند كه بول در مجرا نمانده در صورت شك چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ كسي كه استبراء نكرده است اگر بر اثر آنكه مدتي از بول كردن او گذشته يقين كند بول در مجرا نمانده است و رطوبتي ببيند و شك كند پاك است يا نه آن رطوبت پاك مي باشد و وضو را باطل نمي كند.

س 42_كسي كه بعد از بول استبراء مي كند و وضو مي گيرد و بعد رطوبتي كه مي داند بول يا مني است را مي بيند چه وظيفه اي دارد؟

ج ـ واجب است احتياط غسل كند و وضو نيز بگيرد. ولي اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو كافي است.

س 43_ آيا براي زنا


برچسب ها : ,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی