loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 522 جمعه 23 مهر 1389 نظرات (0)
عوارض کمبود خواب در زنان

اگر زمان زيادي در رختخواب غلت مي زنيد تا به خواب برويد يا چندين بار از خواب مي پريد و توان به خواب رفتن دوباره را نداريد، اگر صبح خيلي زود با تني خسته و خواب آلود از خواب بيدار مي شويد و تمام روز خواب آلوده ايد مطمئن باشيد از کم خوابي رنج مي بريد. در سال هاي اخير مشکل کم خوابي زنان در جوامع مختلف شيوع همگاني يافته است و متاسفانه بسياري از آنان از اثرات منفي کم خوابي بر سلامت روح و جسم و عملکردشان بي اطلاع هستند. دانستن مشکلات ناشي از اين معضل، آن ها را به رفع هر چه سريع تر آن ترغيب خواهد کرد. خواب مناسب خوابي است که بدون وقفه و بيدار شدن هاي مکرر باشد و پس از برخاستن از خواب شاداب و سرحال باشيد. خواب خوب به شما کمک خواهد کرد تا بتوانيد کارها و وظايف خود را در طي روز به خوبي انجام داده و حضوري فعال و خلاق در محل کار خود داشته باشيد. خواب مناسب در تقويت حافظه نيز تاثير بسزايي دارد. ميزان خواب بر سلامت افراد تاثير مستقيم دارد. افراد مختلف به مقادير متفاوتي از خواب نياز دارند. بيشتر افراد به 7 تا 9 ساعت و بعضي 9 ساعت يا بيشتر خواب شبانه نياز دارند. اين در حالي است که برخي افراد خيلي کمتر مي خوابند و صبح هم کاملا سرحال از خواب بيدار شده، به امور روزانه مي پردازند. تحقيقات نشان داده است که 58 درصد زنان از مشکلات کم خوابي رنج مي برند.

اين در حالي است که 48 درصد از مردان مبتلا به اين مشکل هستند. به طور متوسط زنان تقريبا 6 ساعت و نيم مي خوابند و بيشتر آن ها مشکلات کم خوابي را تجربه مي کنند. بيشتر زنان از مشکلات خواب در دوران عادت ماهيانه شکايت دارند. در اين دوران سطح برخي هورمون هاي بدن نسبت به قبل به پايين ترين سطح خود مي رسد. 79 درصد زنان در دوران بارداري با اين مشکل دست و پنجه نرم مي کنند. 40 درصد از زنان يائسه نيز از مشکل کم خوابي رنج مي برند. خواب آن ها بسيار آشفته و منقطع است و بسيار بيشتر از مردان هم سن و سال خود از کيفيت خواب خود گلايه مندند. کيفيت خواب آن ها نسبت به سال هاي گذشته عمرشان بسيار کاهش مي يابد. اين کاهش ممکن است با تغييرات هورموني دوران يائسگي مرتبط باشد. مطالعات نشان مي دهد که زنان بالقوه مستعد ابتلا به برخي بيماري ها مانند آرتريت(ورم مفاصل) و سردرد هستند که اين بيماري ها به نوبه خود کمبود خواب آنان را دو چندان مي کند. شيوع افسردگي و اضطراب نيز در زنان دو برابر مردان است و اين مشکل در زناني که به تازگي مادر شده اند، نمود بيشتري دارد.

حساسيت فوق العاده آن ها به صداي فرزندشان باعث مي شود که به سرعت از خواب بيدار شوند و تمام شب را در اضطراب بسر ببرند. اين حساسيت حتي وقتي فرزندشان بزرگ تر شده نيز همچنان ادامه دارد. تحقيقات نشان داده است که کمبود خواب باعث افزايش گرسنگي شده، بر متابوليسم بدن تاثير مي گذارد و کاهش وزن را در زنان بسيار سخت و مشکل کرده باعث افزايش چاقي در آنان مي شود. علاوه بر آن با تاثير بر کربوهيدرات ها باعث سوختن و شکستن آن ها و افزايش قند خون شده و در نتيجه انسولين اضافي ترشح مي شود و منجر به مقاومت به انسولين يا ديابت در آنان مي شود. کمبود خواب کوتاه مدت موجب افزايش فشار خون مي شود. زنان 45 تا 65 ساله که 5 ساعت يا کمتر مي خوابند بسيار بيشتر از زنان هم سن و سال خود با 8 ساعت خواب شبانه در معرض ابتلا به بيماري ها و مشکلات قلبي هستند. اين مشکل هم چنين موجب کاهش توانايي زنان در انجام فعاليت ها و امور روزانه مي شود و بر روابط آنان تاثير منفي دارد. 51 درصد از زنان مورد مطالعه در انجام فعاليت هاي روزانه، 46 درصد آنان در انجام وظايف خانه و 27 درصد آنان با شغل خود مشکل دارند. دو سوم آنان نيز در روابط شان با همسر و فرزندان خود دچار مشکل جدي هستند. اين در حالي است که فقط 4 درصد از زنان مبتلا به پزشک مراجعه مي کنند.

 

کم خوابي يک بيماري قابل کنترل است و راه حل هايي براي آن وجود دارد تا هر چه سريع تر به خواب برويد و شاداب و سرزنده از خواب بيدار شويد. تنها کافي است با پزشک خود مشورت کنيد و از يکي از راه هاي رفتار درماني يا دارو درماني که به شما توصيه مي کند، استفاده کنيد. به هر حال به کار بستن اين روش ها قطعا موثر است؛ سعي کنيد از خوردن غذاها و نوشيدني هاي حاوي کافئين(قهوه، چاي و شکلات) هنگام خواب اجتناب کنيد. راه ديگر انجام مرتب تمرينات روزانه ورزشي، حداقل سه ساعت قبل از خواب است. گرم کردن پاها نيز بسيار کارآمد است. زيرا ممکن است گردش خون ناکافي در پاها موجب کم خوابي شده باشد. اين عمل براي زنان مسني که گردش خون ضعيفي در اندام تحتاني خود دارند بسيار مناسب است. اگر مدتي در تخت خواب مانديد اما خواب تان نبرد، از جا بلند شويد و در يک اتاق تاريک يا با نور خيلي کم فعاليت هاي آرامي مثل خواندن کتاب، بافتني يا گوش دادن به موسيقي ملايم را انجام دهيد. سيگار کشيدن نيز يکي از عوامل بي خوابي است، زيرا نيکوتين محرک است و مي تواند شما را بيدار نگه دارد. 6 ساعت قبل از خواب از کشيدن سيگار اجتناب کنيد. اگر چنان چه با به کار گرفتن اين توصيه ها هم چنان کم خوابي شما چندين هفته باقي ماند حتما به پزشک مراجعه کنيد زيرا با داشتن اين مشکل نمي توانيد از کارها و فعاليت هاي روزانه خود لذت ببريد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 136
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 515
  • بازدید ماه : 1,379
  • بازدید سال : 14,892
  • بازدید کلی : 1,006,958
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: