loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 2277 دوشنبه 18 بهمن 1389 نظرات (1)

نقش كار درزندگي انسان

كار در زندگي انسان نقش مهمي دارد . به شرطي كه كار را كه انتخاب كرده مورد علاقه باشد و پشتكار داشته باشيم زيرا پشتكار انسان را موفق مي كند و بهترين نردبان ترقي او به شمار مي رود . اشخاصي كه به قريحه و مواهب طبيعي خود متكي هستندبه رستگاري وپيشرفت نزديكند واز خسران دور. نسبت پشتكار به مواهب طبيعي مثل نسبت اراده است به قابليت . همانطور كه شخص هر قدر قابليت انجام كاري را داشته باشد ، تا اراده انجام آن را نكند به انجامش موفق نخواهد شد . همين طور هم هر قدر انسان صاحب ذوق و قريحه و هوش و ادراك باشد تا آن ذوق و هوش و ادراك مقرون به پشتكار و سعي و عمل نباشد مثمر ثمر نيست . اساس اميد پشتكار است . يك شخص فعال و با پشتكار هيچوقت در مقابل ناملايمات و شكست ها خسته وفرسوده نمي شود . اميد براي همه لازم است . با وجود اميد انسان به سهولت مي تواند مصائب و سختي هاي زندگاني را تحمل كند . بدبخت ترين اشخاص كسي است كه آروزهايش زياد وقوه عملش كم باشد . كسي كه دستخوش آروزهاي دور و درازي شود كه فراتر از قدرت عمل اوست . قوايش كاستي ونقصان مي پذيرد و در زندگاني رستگار نخواهد شد . بيشتر از همه طبقه جوان در معرض اين آفت قرار دارد .  لذا انسان بايد از دوران كودكي خود را از عالم تخيل و رؤيا بيرون كشد و به مرحله عمل نزديك شود و در زندگي هدفي داشته باشد نتيجه و هدف دوري كه در انتظار آن هستند به سراسر زندگي لذت مي بخشد ودر انسان علاقه به كار ايجاد مي كند بايد هميشه بياد داشته باشيم كه بهتر ين دوران عمر براي كسب فضائل خلاقي دوران جواني است هر گاه دوران جواني را به بيهودگي بگذرانيم و تخم نيكي در سر زمين وجود خود نيفشانيم ديگر هرگز قادر نخواهيم شد بترميم به پردازيم . بقول دانشمندي : زندگي به يك شب تارمي ماند ما بايد چراغ خود را بدست خود بيفروزيم و زندگي خويش را روشن كنيم . چطور مي توان زندگي را روشن كرد ؟ قبل از همه بايد هرسال و يا لااقل هر ماه بودجه اي براي صرف اوقات خود بطرز صحيح فراهم آوريم بعبارت  ديگر بايد طرحي براي طرز استفاده از اوقات خود بريزيم چه فقط باين طريق قادر خواهيم شدكه از اتلاف وقت خودداري كرده و به انجام كارهاي خلاق و ثمر بخش بپردازيم و همانطور كه زنبور عسل فقط از عطر گلهاي خوشبو و سودمند استفاده مي كندو روي گلهاي زهرآگين نمي نشيند ما هم فقط با نيكان معاشرت كنيم تا اوقات ما عاقلانه صرف شود و جام عمر ما از شهد ناب لبريز گردد.

 

کار و فعالیت

احادیث رسول خدا (ص)می فرماید کسی که روزی خود را با کار و تلاش تهییه کند در قیامت در شمار انبیاء قرار می گیرد و ثواب آنان را دریافت می کند. و نیز می فرمایند کسی که شب را در حال خستگی ناشی از کار بگذراند کاری که برای درآمد حلال بوده است شب را آمرزیده به سر آورده است. رایانه و دنیای کار رایانه ها در دنیای کار امروز در کشور های صنعتی بیش از 70% کارها را انجام می دهند ( رایانه ها و وسایل مرتبط به آن) انجام محاسبات پیچیده ی منجمان توسط رایانه ها در اندک زمانی انجام می شوند استفاده از رایانه ها و ابر رایانه ها به این دلیل افزایش یافته است که : آنها علاوه بر اینکه در هر ثانیه کار چندین نیروی کار انسانی را انجام می دهند زمان بیشتری را هم به خدمت و فعالیت می پردازند بدون آنکه کمترین پاداش و مزد را از صاحب کار بخواهند. شعر برو کار میکن مگو چیست کار که سرمایه ی جاودانی است کار روایت روزی شخصی امام صادق (ع) را در هنگام کار کردن در آفتاب سوزان مشاهده کرد ایشان برای خدمت به امام خویش گفتند: شما بروید و در سایه استراحت کنید من این کار را انجام می دهم. امام بلافاصله فرمودند: دوست دارم خودم برای کسب روزی رنج بکشم و آفتاب بخورم. نقش کار در زندگی انسان کار، سازنده ی انسان و بیکاری و تنبلی فاسد کننده ی اوست ؛ لذا ارزش کار نه صرفاً از جهت کسب درآمد یا شکوفایی اقتصادی بلکه در تاثیری است که بر انسان می گذارد و شخصیت او را پرورش می دهد. برخی از آثار کار در انسان عبارت اند از شکوفایی استعداد ها وجود آدمی سرشار از استعداد های کوناگون است که باید آن را شکوفا کند. این استعداد

 

مفهوم كار

كار بخش اساسی زندگی است. ما انسان‌ها احتیاجات مازاد زیادی داریم، مانند لباس، سرگرمی، سفر، تحصیل و دیگر امكاناتی كه به آن‌ها عادت كرده‌ایم. كار جدا از موقعیت تكنولوژیكی آن قابل فهم نیست و در مقاطع تاریخی مختلف و فرهنگ‌های متفاوت شكل‌های مختلفی به خود می‌گیرد. مقایسه كار كشورهای پیشرفته و كشورهای جهان سوم نشان می‌دهد كه نه تنها تكنولوژی كاملاً متفاوت است بلكه روش‌های انگیزه‌دهی و ارتباطات اجتماعی هم تغییر می‌كند. همین امر نیز صدق می‌كند اگر ما كار در جهان كنونی را با كار در انقلاب صنعتی، قرون وسطی و امپراطوری‌ ساسانی مقایسه كنیم كار دارای تعاریف چندگانه‌ای است. تعاریف زیادی از جانب متخصصان مختلف و با مكاتب فكری متفاوت ارایه شده است. در فرهنگ فارسی سخن كار چنین تعریف شده است: «آنچه از كسی سر می‌زند، عمل و دیگر اینكه فعالیتی كه شخص به طور روزانه به آن مشغول است و معمولاً بابت آن حقوق دریافت می‌كند».

استفاده معمول و متداول واژه كار به كار بدنی محدود می‌شود لیكن این یك معنای عام از واژه كار نیست. لذا هرگونه تعریف علمی از كار باید شامل كوشش‌های فكری نیز بشود، زیرا در صنایع جدید مغزها به اندازه بازوها مورد احتیاج است. لكن این موضوع نباید سبب شود كه كارگران یدی در موقعیت پایین‌تری از لحاظ استفاده از نعم مادی موجود در جامعه قرار گیرند. كاربرد معمول و متداول كار به طور كلی محدود به موجود انسانی است. لیكن تمام متخصصان كار را به یك شكل تعریف نكرده‌اند. آدام اسمیت كار را بر طبیعت و انسان هر دو نسبت می‌دهد و می‌گوید «طبیعت همراه انسان زحمت می‌كشد.

امروزه تمام متخصصان اقتصاد واژه كار را عملاً محدود به كار انسان می‌دانند. بعضی متخصصان اصطلاح كار را برای كوشش‌های دشوار و پرزحمت به كار می‌برند و هر نوع كوششی كه خوشی ایجاد كند یا به خاطر لذتی صورت گیرد كار نمی‌دانند. اقتصاددان انگلیسی (William Stanley Jevons) معتقد است كه كار هر نوع تلاش دشوار مغز یا بدن است كه به طور جزیی یا كلی با توجه به سود آینده صورت می‌گیرد. به هر حال مفهوم جدید این است كه هر كوششی نیازی را ارضاء نماید یا فایده‌ای را ایجاد كند كار مولد باید حساب آید، مانند كار هنرپیشه، قاضی، زارع و نویسنده. مسلماً هر نوع كوشش انسان كه منظور آن تحصیل مزد باشد كار نامیده می‌شود لیكن هر كاری مولد نیست. یعنی چیزی تولید نمی‌كند یا در خدمت تولید قرار نمی‌گیرد. به هر صورت كار است لیكن كار مولد نیست. در زیر چند تعریف از كار ذكر می‌گردد.

كار یكی از عوامل تولید كه تمام فعالیت‌های اقتصادی انسان، اعم از فكری و یدی، تخصصی و غیرتخصصی برای تولید ثروت را در برمی‌گیرد.

 موفق باشید

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط m در تاریخ 1348/10/11 و 15:37 دقیقه ارسال شده است

thanks


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 120
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 499
  • بازدید ماه : 1,363
  • بازدید سال : 14,876
  • بازدید کلی : 1,006,942
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: