loading...
کـــــــــــــــــرج 2
نــــــیـما اقایـــی بازدید : 794 پنجشنبه 08 مهر 1389 نظرات (0)

هتل صخره ای کندوان تبریز (سومین هتل صخره ای جهان )

هتل صخره‌ای كندوان، در دامنه رشته كوه‌های سهند در آذربایجان شرقی فرصت جدیدی را برای گردشگران پدیده آورده است. این هتل منحصر به فرد در نوع خود همزمان با روزهای پایانی پارسال در روستای كندوان به بهره برداری رسید. هتل صخره‌ای كندوان كه نخستین نوع از هتل‌های "بوتیك " كشور محسوب می‌شود، با مجموعه‌ای از سوئیت‌های كله‌قندی و سنگی خود، محملی برای آشتی دادن انسان با محیط زیست پیرامون خود است. روستای كندوان پیش از افتتاح هتل صخره‌ای در آن یكی از جاذبه‌های منحصر- بفرد جهان به شمار رفته و همه ساله پذیرای انبوه گردشگران بوده است. بهره‌برداری از فاز اول هتل صخره‌ای در كندوان، جذبه‌ای دوچندان به این روستای تاریخی بخشیده و ایجاد هتل چهار ستاره در آن، امكان رفاهی جدید را به گردشگران مشتاق به بازدید از این جاذبه گردشگری فراهم كرد. خانه‌های كله‌قندی و صخره‌ای روستای كندوان با قدمتی ۷۰۰ساله و چشم‌انداز بی‌بدیل خود با ایجاد هتل بوتیك درآن، جلوه‌ای دیگر یافته و گردشگران ترغیب به مسافرت به این نقطه خوش آب و هوا در دامنه یكی از زیباترین رشته‌كوه‌های كشور می‌شوند. چه كسی فكر می‌كرد سومین هتل صخره‌ای جهان امروز در ایران افتتاح شود، افتتاح این هتل و چنین حركت‌هایی می‌تواند در اشتغال مردم این منطقه بسیار مفید باشد.

 

برج آتش‌نشانی تبریز

برج آتش‌نشانی تبریزبرج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) هم اکنون در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز قرار دارد. ارتفاع این برج ۲۳ متر است. این برج در قدیم کارکرد دیده‌بانی داشت و نگهبانی در بالای برج کشیک می‌داد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، توسط زنگی آتش‌نشانان را خبر کند.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از بناهای تاریخی شهر تبریز است.

این مسجد که در کتاب‌های تاریخی ازآن به عنوان "جامع کبیر" نیز نام برده شده، از ابتدای تأسیس مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار گرداگرد آن شکل گرفته است.

قدیمی‌ترین بخش آن شبستان وسیعی است از طاق و گنبدهایی بر فراز ستون‌های هشت گوش آجری که زینت بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه دوره روادیان (مقارن سلجوقیان) است. مسجد جامع در دوره ایلخانان مغول مورد توجه و تعمیر بوده و بخش‌هائی به آن افزوده شده است. محراب رفیع گچبری باقیمانده فعلی یادگار آن دوره می‌باشد.

در دوره حکومت آق قویونلویان در آذربایجان گنبدی رفیع مزین به انواع کاشی‌کاری معرق به وسیله سلجوق شاه بیگم زن اوزون حسن در بخش شمالی آن احداث شده که هنوز هم پایه‌ها و گوشه‌هایی از کاشیکارهای آن باقیمانده است.

در زلزله سال ۱۱۹۳ هجری قمری که بسیاری از بناهای تبریز آسیب دید، این مسجد نیز از خرابی مصون نماند. مسجد فعلی با پایه‌های متین و پوشش طاق و چشمه بعد از زلزله در اوایل حکومت قاجار و توسط حسینقلی خان دنبلی حاکم وقت بنا شده است که از آثار خوب قاجاری می‌‌باشد.

 

مسجد کبود

مسجد کبود تبریزمسجد کبود (به ترکی آذربایجانی: Göy məscid - گوی مچید)، یا مسجد جهانشاه، از بناهای تاریخی تبریز است.

 

این مسجد بنا به کتیبه سردر آن در سال ۸۷۰ هجری قمری و ۱۴۶۵ میلادی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قره‌قویونلو و به دستور دختر او - صالحه خانم - بنا شده‌است. تنوع و ظرافت کاشی کاری و انواع خطوط به کار رفته در آن و بخصوص به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن سبب شده‌است که به «فیروزهٔ اسلام» شهرت یابد.

زلزله سال ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب فراوان به مسجد زده و در اثر آن گنبدهای مسجد فرو ریخت. تعمیرات و دوباره‌سازی مسجد به منظور حفاظت و بازسازی بخش‌های باقیمانده شامل طاق‌ها و پایه‌ها از سال ۱۳۱۸ آغاز شد و در ۱۳۵۵ کارهای ساختمانی آن به اتمام رسید بازسازی گنبد اصلی توسط مرحوم استاد رضا معماران انجام شد. بازسازی کاشیکاری داخلی و خارجی هنوز ادامه دارد.

 

کلیسای ارامنه

ارامنه در سده سوم میلادی به دعوت گریگوریوس مقدس به مسیحیت گرویدند. درسال 451م کلیسای ارمنی قسمتی از عقاید وحدت طبیعت و یگانگی روح را پذیرفت و از کلیسای ارتدوکس شرقی جدا شد. خلیفه گری ارامنه آذربایجان تا سال 1845م در کلیسای طاطاوس یا قره کلیسا در چالدران بود. در سال مزبور به تبریز انتقال یافت و کلیسای ارامنه ساخته شد. این کلیسا در خیابان شهناز سابق قرار دارد.

این بنا در سال 1870م جهت بانک شاهی ساخته شد ولی در سال 1903م از سوی ارامنه ابتیاع گردید و در اختیار خلیفه گری گذاشته شد. خلیفگری تبریز در حال حاضر بوسیله شورایی زیر نظر کشیش آوانس ملقب به باکرات ملکونیان اداره می‌شود. این خلیفه گری در تبریز بر سه کلیسا ، یک مدرسه ، یک کودکستان ، یک موزه و یک باشگاه ورزشی نظارت دارد.

 

سرکیس مقدس

این کلیسا در سال 1821م به همت پتروسیان در محله "بارون آواک" بنا گردید. در سال 1845م دوباره تجدید بنا یافت. بنای کلیسا سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب ساخته شده است. در داخل کلیسا چهار ستون آجری با پایه‌های عریض سنگی محراب و نمازگاههای فرعی را از تالار اجتماعات جدا کرده است. در بیرون کلیسا در پای دیوار شرقی حیاط یک بنای یاد بود سنگی ساخته شده است. این بنا یادگاه کشتگان راه آزادی است.

 

شوغا گات مقدس

این کلیسا در گورستان ارامنه در محله مارالان واقع است و به سیمون منوچهریان در کنار کلیسای قدیم مریم نه‌نه ساخته شده است. کلیسای شوغات مخصوص برگزاری مراسم نماز و احترام به اموات است. ارامنه بعد از شستشویی جسد مرده آن را در جلو محراب قرار کلیسا قرار می‌دهند و پس آنکه کشیش دعا و طلب آمرزش کرد به گورستان منتقل می‌نمایند.

 

کلیسای مریم مقدس

ساختمان این کلیسا در سال 1782م آغاز و در سال 1785م پایان یافت. بنای آن سبک ارمنی دارد و به شکل صلیب است. در جلو در اصلی روی هشت ستون سنگی اتاقک گنبدداری جهت دو ناقوس کلیسا تعبیه کرده‌اند. در بالای در ورودی روی کتیبه‌ای مرمرین به خط ارمنی تاریخ تاسیس کلیسا ذکر شده است. کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمیترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی ارامنه اعم از اعیاد و جشنها و مجالس دینی در این کلیسا برگزار می‌شود.

 

کلیسای پروتستانها

کلیسای پروتستانها یا مسیحیان انجیلی تبریز در خیابان شهناز جنوبی سابق کوچه والمان واقع است. طرح کلیسا صلیبی و محراب آن 80 سانتیمتر از کف تالار بلندتر است. سقف کلیسا آهنی و برج ناقوس آن استوانه‌ای و دارای چهار طبقه است. این کلیسا در سال 1957م ساخته شده است. هنگام احداث این کلیسا ساختمان کلیسای قدیم انجیلیان در کوچه میارمیار تخریب گردید و به این مکان منتقل گردید.

 

کلیسای کاتولیک

کلیسای کاتولیک یا عذرای توانا در کوچه میارمیار واقع است. این کلیسا در سال 1910م به هزینه فرانسویان ساخته شده و معماری آن متاثر از معماری فرانسویان است. شکل این کلیسا مستطیل و در ابعاد 20 در10 متر احداث شده است تمام بنای کلیسا آجری است و کف تالار اجتماعات آن پنج پله بالاتر از کف حیات است. در بالای در ورودی کلیسا که از چوب گردو ساخته شده است گچبری زیبایی است که حضرت مریم را در میان ده فرشته مقدس نشان می‌دهد.

 

کلیسای آدونتیست

این کلیسا به تالار کوچکی شبیه است و در حال حاضر به صورت نیمه تعطیل در آمده است، زیرا آدونتیستها یا انتظاریون تبریز چند خانواده بیشتر نبودند که اغلب به تهران مراجعت کرده‌اند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 598
  • کل نظرات : 297
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 224
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 165
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 1,480
  • بازدید سال : 14,993
  • بازدید کلی : 1,007,059
  • کدهای اختصاصی
    « ارسال برای دوستان »
    نام شما :
    ایمیل شما :
    نام دوست شما:
    ایمیل دوست شما:

    Powered by ParsTools
    مطالب پر بازديد اثر آلودگی روی کیفیت زندگی بازدید : 25467
    ارتباط فردوسی و سلطان محمود غزنوی بازدید : 15915
    هواكره چيست؟ بازدید : 13461
    نمونه سوال فیزیک (مدرسه تیزهوشان) اول راهنمایی بازدید : 10763
    تفسیر ایت الکرسی بازدید : 10627
    هنجار و ارزش های اجتماعی بازدید : 10387
    معرفی شغل پزشکی بازدید : 9121
    تیتراسیون اسید-باز بازدید : 8099
    ساختار سلولی چیست بازدید : 7997
    مهمترین مشکلات معلولین جسمی و حرکتی بازدید : 7471
    اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق بازدید : 6893
    اهميت جنگل ها و مراتع بازدید : 6633
    آشنایی با رشته مکانیک خودرو بازدید : 6493
    موقعیت جغرافیایی کرج(البرز) بازدید : 6223
    تاریخچه ارگ بم بازدید : 6125
    نقش رسانه ها در پیشرفت جامعه بازدید : 6029
    اثرات نور بر روی گیاهان بازدید : 5829
    انگیزش چیست بازدید : 5387
    پروژه مخابرات پایان نامه دانشجویی بازدید : 5123
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4929
    نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی بازدید : 4749
    نظام اقتصادی بازدید : 4727
    نمونه سوال مدرسه تیزهوشان علوم اول راهنمایی بازدید : 4727
    سوالات روش هاي تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي بازدید : 4681
    وكالت بلا عزل بازدید : 4501
    روشهاي نگهداري مواد غذايي بازدید : 4411
    قانون های نیوتون بازدید : 4309
    مقایسه ساعت کار ایران با سایر کشورها بازدید : 4289
    آب و هواي آسيا بازدید : 4223
    نكات ايمني در ساختمان سازي بازدید : 4057
    سخنان آموزنده: